لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

صد متفکر برتر جهان از نگاه نشریه «فارن پالسی»


تصویری از صفحه متفکران برتر در وب‌سایت فارن پالسی
تصویری از صفحه متفکران برتر در وب‌سایت فارن پالسی
این نشریۀ دوماهانه وابسته به کمپانی واشینگتن پست در صدر فهرست خود از یک‌صد متفکر برتر جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی آنگ سان سوچی، نماینده پارلمان و رهبر آزادی‌خواهان میانمار، و تین سین، رئیس جمهور این کشور، را مشترکا در رتبۀ اول قرار داده است.

مجلۀ فارن پالسی در مقاله‌ای با عنوان «خانم و ژنرال» درباره دلیل این انتخاب خود نوشته است که «چون آنها نشان داده‌اند تغییر می‌تواند در هر کجا محقق شود، حتی تحت حکومت یکی از سرکوب‌گرترین نظام‌های جهان».

این نشریه همچنین مُنصف مرزوقی، رئیس جمهوری تونس، را به خاطر زنده نگه داشتن افکار بهار عربی در رتبۀ دوم قرار داده است.

فارن پالسی ردۀ سوم فهرست خود را به زوج سیاسی، بیل و هیلاری کلینتون، رئیس جمهوری اسبق و وزیر خارجۀ ایالات متحده، اخصاص داده و دلیل انتخاب خود را چنین عنوان کرده است: «برای این که همچنان به آینده فکر می‌کنند.»

در فهرست فارن پالسی سباستین تران، دانشمند کامپیوتر، به خاطر توسعۀ انقلاب موسوم به تولید خودروی رباتیک در رتبۀ چهارم، بیل و ملیندا گیتس، زوج رهبری بزرگ‌ترین سازمان توسعه‌گر خصوصی جهان به خاطر داشتن شهامت برای «تصور چیزی بهتر در هر چیز» و تأکید بر قدرت زنان جهت انتخاب در رتبۀ پنجم، ملاله یوسف‌زی، دانش‌آموز پاکستانی، به خاطر ایستادگی مقابل طالبان و هر آن چه آنها معرفش هستند در رتبۀ ششم و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، را به خاطر بازنگاری ردپای جهانی آمریکا در رتبۀ هفتم قرار گرفته‌اند.

فارن پالسی در فهرست خود اهود باراک، وزیر دفاع، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را به خاطر فشار بر جهان جهت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در رتبۀ سیزدهم و به دنبال آنها، دو اسرائیلی دیگر یعنی مئیر داگان، مدیر پیشین موساد، و یووال دیسکین، رئیس پیشین شین‌بت، را به خاطر پشتکار جهت اتخاذ موضعی متفاوت در قبال ایران در رتبۀ چهاردهم قرار داده است.

این نشریه آمریکایی در فهرست سالانه خود، سلمان رشدی، نویسنده هندی‌تبار انگلیسی، را به خاطر دفاع از آزادی بیان «همچون این که زندگی‌اش و زندگی‌مان به آن وابسته است»، در رتبۀ سی و سوم قرار داده است.

«اصغر فرهادی» در رتبۀ ۷۵ فهرست «فارن پالیسی»
«اصغر فرهادی» در رتبۀ ۷۵ فهرست «فارن پالیسی»

در فهرست فارن پالسی، نام یک ایرانی هم به چشم می‌خورد: اصغر فرهادی، سینماگر سرشناس و برنده جوایز بسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی فیلم، که به خاطر اثر شیوایش درباره همزیستی در رتبۀ هفتاد و پنجم قرار گرفته است.

در این فهرست یورگن هابرماس، فیلسوف آلمانی، در رتبۀ هشتاد و هشتم ایستاده است.

فهرست سالانه مجلۀ آمریکایی فارن پالسی پیتر بینارت، روزنامه‌نگار آمریکایی، را به خاطر تشخیص «بحران صهیونیسم» در قالب کتابش تحت همین عنوان در رتبۀ نود و نهم قرار داده است.

این نشریۀ ایالات متحده، حدود نیمی از یک‌صد رتبۀ فهرست سال ۲۰۱۲ خود را به شخصیت‌های آمریکایی اختصاص داده و پس از آنها شخصیت‌های چینی با کسب شش رتبه، میان شخصیت‌های سایر ملل، بیشترین جای را در این فهرست دارند.
XS
SM
MD
LG