لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

افزایش پناهجویان در جهان


برخی پناهجویان برای رسیدن به آرزوهای خود جانشان را خطر می‌کنند
برخی پناهجویان برای رسیدن به آرزوهای خود جانشان را خطر می‌کنند

سازمان ملل می‌گوید شمار پناهجویان رو به افزایش است و به رقم بی‌سابقه‌ای طی ۲۲ سال گذشته رسیده است.

دفتر کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد میزان افرادی که برای پناهندگی درخواست می‌کنند در ۴۴ کشور بیشتر شده است.

این ۴۴ کشور در گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، کشورهای صنعتی خوانده شده‌اند.

به گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، برآورد شده است ۸۶۶ هزار درخواستنامه پناهندگی در جریان سال ۲۰۱۴ میلادی ثبت شده‌اند؛ رقمی بی‌سابقه طی ۲۲ سال گذشته و از هنگام آغاز جنگ در بوسنی در سال ۱۹۹۲ که رکورد نزدیک به ۹۰۰ هزار پناهنده را ثبت کرد.

گزارش نهاد سازمان ملل در امور پناهندگان، عوامل افزایش پناهجویی در جهان را ترکیبی از مناقشات مسلحانه، وخامت امنیت یا وضعیت انسانی و نگرانیهای حقوق بشر در برخی از کشورها برشمرده است.

این گزارش خاطر نشان کرده است میزان درخواستنامه‌های پناهندگی در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال پیش از آن، سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۶۹ هزار درخواستنامه بیشتر بوده یا به سخنی دیگر ۴۵ درصد رشد داشته است.

گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان حاکی است "پنج کشوری که منشاء عمدهٔ پناهجویانند" عبارتند از سوریه، عراق، افغانستان، صربستان و کوزوو.

ایران با بیش از ۲۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۴ و همین میزان پناهجو در سال ۲۰۱۳ در جدول کشورهایی که منشاء عمدهٔ پناهجویانند در رتبهٔ ۹ قرار گرفته است. ایران از این نظر در سال ۲۰۱۲ در رتبهٔ ۸ در سال ۲۰۱۱ در رتبهٔ ۶ و در سال ۲۰۱۰ در رتبهٔ ۷ ارزیابی شده بود.

"پنج کشور دریافت‌کننده عمدهٔ پناهجویان" نیز عبارتند از آلمان، آمریکا، ترکیه، سوئد و ایتالیا.

بالاترین شمار پناهجویان از سوریه و عراق گزارش شده است
بالاترین شمار پناهجویان از سوریه و عراق گزارش شده است

​به گزارش کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان، شمار پناهجویان ثبت‌شده در جنوب اروپا حدود ۹۵ درصد ترقّی کرده است.

بنا بر این گزارش، ترکیه نزدیک به ۸۸ هزار درخواستنامه و ایتالیا نزدیک به ۶۴ هزار درخواستنامه پناهندگی دریافت کرده‌اند.

در گزارش نهاد سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است بسیاری از پناهجویان که به جنوب اروپا می‌رسند، مسیرشان را از طریق عبورگاههای خطرناک قایقرانی در پهنه دریای مدیترانه طی می‌کنند.

این گزارش، میزان درخواست‌کنندگان جدید پناهندگی در آلمان در سال ۲۰۱۴ را بیش از ۱۷۳ هزار تن قید کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۳، سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG