لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

ایران و اتحادیه اروپا در راه گسترش مناسبات


در راستای توسعه روابط ایران و اتحادیه اروپا سفر هیأت‌های اروپایی به تهران ادامه دارد
در راستای توسعه روابط ایران و اتحادیه اروپا سفر هیأت‌های اروپایی به تهران ادامه دارد

با لغو تحریم‌های هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، ایران و اتحادیه اروپا اینک در پی گسترش مناسبات هستند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران مرور روند اجرای برجام را بخشی از گفتگو با معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده برشمرده است.

گزارش بکتاش خمسه‌پور؛ ایران و اتحادیه اروپا در راه گسترش مناسبات
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران گفت که عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام هم در جلسهٔ روز دوشنبه با هلگا اشمید معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر بود و در جلسه روز سه‌شنبه نیز آخرین وضعیت اجرای برجام مرور و درباره مسائل منطقه‌ای هم گفتگو می‌شود.

مجید تخت روانچی عصر دوشنبه در تهران به خبرنگاران گفت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته آینده به بروکسل سفر می‌کند و در دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مسائل دو جانبه بحث و گفتگو خواهد شد.

مجید تخت روانچی پیشتر اظهار داشت که در پی این مرحله از مذاکرات، چند کمیسیونر اتحادیه اروپا به ایران سفر خواهند کرد و ممکن است مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی هم به ایران بیاید.

رییس هیات مذاکره کننده ایران و اتحادیه اروپا تاریخ دقیق سفر هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحایه اروپا به ایران را هنوز نامشخص دانسته گرچه گفته است که در آینده نزدیک معین خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جابر انصاری اظهار داشته است ایران و اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که گفتگوهای دو طرفه به طور متناوب در تهران و بروکسل انجام و هر شش ماه یکبار تکرار شود.

مهرداد عمادی کارشناس امور اقتصادی و مالی در لندن در گفتگو با رادیو فردا چشم‌انداز مناسبات ایران و اتحادیه اروپا را روشن می‌بیند؛ «این باور را دارم که ظرف چهار سال آینده هر سال شاهد افزایش روابط تجاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین ایران و اتحادیه اروپا خواهیم بود با نرخی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد سالانه، یکی بخاطر اینکه پایه‌اش خیلی کوچک است در حال حاضر بخاطر تحریم‌ها و دو اینکه ایران تنها اقتصادی است که الان در منطقه و در غرب آسیا که افق رشد بالایی دارد. ما اگر همسایگان را نگاه کنیم یا رشد منفی داشته‌اند بخاطر بهای نفت یا بخاطر مسائل مربوط به سوریه به شدت دچار کاهش درآمدهای ارزی شده‌اند از جهانگردی، ایران تنها کشوری است که در این دو گروه قرار نمی‌گیرد با اینکه قیمت نفت ما را بسیار کم‌ درآمد کرده است ولی تنوع اقتصاد ایران این انگیزه را ایجاد کرده است که اتحادیه اروپا با اشتیاق و در بخش‌های مختلف شروع به بازسازی و توسعه روابط خود با ایران باشد که این برای هر دو سو بسیار مثبت خواهد بود.»

در همین حال در سفر نخست وزیر یونان به ایران سه سند همکاری میان تهران و آتن به امضا رسیده است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان گفت که حجم روابط اقتصادی دو کشور در زمان کوتاهی می‌تواند افزایش پیدا بکند و با اسنادی که امضا شد امید می‌رود روابط دو کشور در همه ابعاد شاهد تحولات جدی باشد.

اسحاق جهانگیری همچنین درباره گفتگوها با نخست وزیر یونان و چشم انداز روابط دو کشور اظهار داشت که زمینه‌های همکاری مهمی بین دو کشور تعریف شده و بخش حمل و نقل دریایی،‌ جاده‌ای، کشتیرانی و همکاری‌های علمی، فرهنگی و فن‌آوری،‌ حل مسائل بانکی و رفع موانعی که مانع توسعه روابط دو کشور است از مواردی بود که در گفتگوها مورد بحث قرار گرفت.

نخست وزیر یونان که در رأس هیئتی سیاسی اقتصادی شامگاه شنبه سفر به ایران را با دیدار از اصفهان آغاز کرد روز دوشنبه همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاریهای ایران آلکسیس سیپراس در دیدار با حسن روحانی اظهار داشته است که یونان با وجود عضویت در اتحادیه اروپا فراتر از این اتحادیه با ایران عمل خواهد کرد.

خبرگزاری‌های ایران افزوده‌اند که در دیدارهای نخست وزیر یونان با مقامات ارشد ایرانی گسترش همکاری‌های ایران و یونان و اتحادیه اروپا مورد گفتگو قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG