لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

بودجۀ پیشنهادی دولت برای نهادهای عمدۀ نظامی ایران؛ کم یا زیاد؟


در بودجۀ سال آینده ایران ۱۱ درصد از منابع عمومی برای نهادهای عمدۀ نظامی کشور در نظر گرفته شده است.
در بودجۀ سال آینده ایران ۱۱ درصد از منابع عمومی برای نهادهای عمدۀ نظامی کشور در نظر گرفته شده است.

بدنبال تصویب کلیات لایحۀ بودجۀ سال ۱۳۹۶ هجری شمسی در کمیسیون برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی جزئیات این لایحه را در دست بررسی دارد.

در لایحه پیشنهادی بودجۀ سال آتی کشور که حسن روحانی، رئیس جمهور ۱۴ آذر رسما به مجلس شورای ارائه کرد، منابع عمومی نزدیک به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده که دستکم ۳۵ هزار میلیارد تومان از آن، معادل ۱۱ درصد منابع عمومی به حوزۀ نظامی اختصاص یافته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:05 0:00
لینک مستقیم

لایحۀ پیشنهادی بودجۀ سال آینده ایران افزایش بودجۀ نهادهای عمدۀ نظامی کشور را منظور کرده است.

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در فرانسه در گفتگو با رادیو فردا کل بودجۀ در نظر گرفته شده در حوزۀ نظامی ایران را دستکم ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد میکند.

در لایحۀ بودجۀ سال آینده ایران در میان نهادهای عمدۀ نظامی کشور بودجۀ سپاه پاسداران بالاترین رشد را نشان میدهد.

در لایحۀ پیشنهادی بودجۀ سال آینده ایران با اینکه سپاه پاسداران بیشترین سهم را در میان نهادهای عمدۀ نظامی کشور دارد با این همه کل بودجۀ نظامی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر مبلغ چشمگیری ارزیابی نمیشود

حسین آرین، کارشناس امور نظامی در بریتانیا در گفتگو با رادیو فردا اشاره دارد که با وجود نیروهای بیشتر ارتش در مقایسه با سپاه پاسداران، سهم سپاه از بودجۀ نظامی کشور همواره بیشتر از ارتش بوده است.

اما بودجۀ در نظر گرفته شده برای عرصۀ نظامی ایران در مقیاس با کل بودجۀ محاسبه شده برای سال آینده کشور، آیا کم است یا زیاد؟ فریدون خاوند آنرا از نظر لزوم پرداختن به عرصه های دیگر مورد نیاز کشور زیاد گرچه از لحاظ شرایط جاری و با توجه به اوضاع منطقه آنرا کم میداند.

حسین آرین، کارشناس مسائل نظامی نظر مشابهی دارد و بودجۀ نظامی ایران را در مقایسۀ با کشورهای دیگر بودجۀ بالایی نمیداند.

در لایحه پیشنهادی بودجۀ سال آینده، برای ستاد مشترک سپاه پاسداران، بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان، برای ستاد مشترک ارتش، نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان، برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیش از چهار هزار میلیارد تومان، برای ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بیش سه هزار میلیارد تومان و برای سازمان بسیج، بیش از یکهزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG