لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

سفر رئیس جمهوری پاکستان به ایران


«آصف علی زرداری»‌ در سفرش به ایران در پی رفع بحران انرژی پاکستان است
«آصف علی زرداری»‌ در سفرش به ایران در پی رفع بحران انرژی پاکستان است
رئیس جمهوری پاکستان برای انجام مذاکره در زمینه طرح احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان به تهران سفر کرده است.

آصف علی زرداری در دیدارش از ایران همچنین قرار است توافقنامهٔ عمده‌ای را برای ساخت یک پالایشگاه نفت با کمک ایران امضاء کند.

ارزش پروژه احداث پالایشگاه نفت، حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، یک مقام وزارت دارایی پاکستان که نخواست نامش برده شود اظهار داشته است این تأسیسات چندمیلیارد دلاری نفت، حدود چهارصد هزار بشکه در روز تولید خواهد کرد.

این مقام وزارت دارایی پاکستان گفت، در جریان گفت‌وگوهای هفته گذشته در اسلام آباد، ایران پذیرفت در کار ساخت یک پالایشگاه نفت در بندر «گوادَر» به پاکستان یاری رساند.

گوادر در ساحل جنوبی پاکستان و نزدیک تنگه هرمز است. تنگه ای که مسیری کلیدی برای صادرات نفت جهان بشمار میرود. پاکستان به تازگی ادارهٔ امور بندر راهبردی گوادر را به چین سپرد.

در سفر رئیس جمهوری پاکستان به ایران، پروژه هفت و نیم میلیارد دلاری احداث خط لولهٔ صدور گاز ایران به پاکستان از اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگوهای آصف علی زرداری با رهبران ایران شمرده شده است.

این پروژه بارها با گرفتاری‌هایی چون مشکل پاکستان در تأمین هزینه‌های پروژه و نیز مخالفت ایالات متحده روبرو شده است.

در سال ۱۳۸۸ ایران و پاکستان توافق کردند که ایران تا اواسط سال ۱۳۹۴ روزانه بین ۲۱ تا ۲۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

پاکستان این پروژه را برای رفع بحران انرژی خود حیاتی خوانده و اعلام کرده است به رغم فشار ایالات متحده، آن را پیگیری خواهد کرد.

ایران کار احداث خط لوله در خاک خود را تقریبا به پایان برده اما پاکستان هنوز کار احداث این خط لوله در سمت خود را آغاز نکرده است.

طبق این پروژه، خط لوله در سمت پاکستان ۷۸۰ کیلومتر امتداد می‌یابد و گفته می‌شود کار احداث آن حدود یک و نیم میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

ایران پذیرفته است یک سوم هزینه کار احداث خط لوله در سمت پاکستان را بپردازد و کار احداث خط لوله را یک شرکت ایرانی انجام دهد.

خبرگزاری فرانسه این همکاری را سود عظیمی برای ایران و پاکستان خوانده است. ایران تحریم شده شاهد نصف شدن صادرات نفتش در سال گذشته بوده است در حالی که پاکستان نیاز حادی به انرژی دارد و در نظر دارد ۲۰ درصد از برقش را به وسیلهٔ گاز ایران تولید کند.
XS
SM
MD
LG