لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

ادامه اعتراضات در ونزوئلا


مخالفان دولت تظاهرات اعتراضی روز چهارشنبه را که در یکروز تعطیل رسمی برگزار شد «مادر راهپیماییها» خوانده اند
مخالفان دولت تظاهرات اعتراضی روز چهارشنبه را که در یکروز تعطیل رسمی برگزار شد «مادر راهپیماییها» خوانده اند

مخالفان نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنجشنبه به خیابانها ریختند و روز تازه‌ای از اعتراضات عظیم را وعده دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دهها هزار تن روز پنجشنبه در کاراکاس به خیابانها سرازیر گشتند و در میان دریایی از پرچمهای ونزوئلا راهپیمایان فریاد میزدند «که هستیم؟» یکصدا پاسخ میگفتند «ونزوئلا». راهپیمایان میپرسیدند «چه میخواهیم؟» پاسخ میدادند «آزادی».

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد معترضان مصمم به برکناری رهبر چپگرا از ساعات صبح در کاراکاس اجتماع کردند و پس از خشن‌ترین روز طی سه هفته ناآرامی از پیگیری اعتراضات شانه خالی نکردند.

بگزارش خبرگزاری فرانسه پلیس به تظاهرکنندگان در کاراکاس گاز اشک آور شلیک کرد.

که هستیم؟ ونزوئلا ... چه میخواهیم؟ آزادی
از شعارهای راهپیمایان

رهبر ارشد اپوزیسیون «انریکه کاپریلس» اظهار داشته است تسلیم نمیشوند و وظیفه‌شان را دفاع از قانون اساسی خوانده است.

خبرگزاری فرانسه از حضور سنگین نیروهای امنیتی در خیابانهای پایتخت با کامیون های زرهی و پلیس ضدشورش در حفاظت از راههای اصلی گزارش داده است.

بنا بر این گزارش یک تحلیلگر مسائل ونزوئلا «دیه گو مویا اوکامپوس» در لندن گفت هرچه اعتراضات قویتر باشد سرکوبی قویتر خواهد بود.

بسیاری از مراکز بازرگانی و دانشگاهها پس از اعتراضات گسترده روز چهارشنبه همچنان تعطیل گزارش شدند.

تظاهرکنندگان خواهان برگزاری انتخابات و نجات اقتصاد کشور سرشار از نفت خود هستند
تظاهرکنندگان خواهان برگزاری انتخابات و نجات اقتصاد کشور سرشار از نفت خود هستند

دو دانشجو و یک سرباز گارد ملی قربانیان تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه در ونزوئلا بودند؛ یک پسر جوان ۱۷ ساله و یک زن جوان ۲۳ ساله از ناحیۀ سر هدف گلوله قرار گرفتند و دولت مادورو گفت یک سرباز در بیرون از کاراکاس نیز کشته شد.

هواداران اپوزیسیون در کاراکاس، پایتخت و شهرهای دیگر ونزوئلا در آنچه که "مادر همه راهپیماییها" خواندند دست به اعتراض زدند و مادورو را بخاطر از بین بردن تدریجی آزادی و دموکراسی و فرو بردن این کشور غنی از نفت در آشوب محکوم کردند.

اجتماعات در روز چهارشنبه به صدها هزار تن بالغ شد از جمله اجتماع طرفداران مادورو که متقابلا تظاهراتی در پایتخت به تقاضای رئیس جمهور برپا کردند.

در جریان اعتراضات روز چهارشنبه که گسترده‌ترین تظاهرات ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ میلادی و طی حدود سه سال گذشته ارزیابی شده است درگیریهایی در سراسر کشور گزارش شد.

مادورو گفت اعتراضات در حالی که مسالمت آمیز بوده اند قدری بیش از تلاش اپوزیسیون جهت تحریک به کودتایی برای ختم سوسیالیسم در ونزوئلاست.

اپوزیسیون میگوید او به یک دیکتاتور تبدیل شده است و دولتش را به استفاده از غیرنظامیان مسلح جهت اشاعۀ خشونت و ترس متهم میکند.

با کشته شدن سه تن دیگر در اعتراضات روز چهارشنبه، تعداد قربانیان اعتراضات هفته‌های گذشته در ونزوئلا به دستکم هفت تن رسیده است.

اپوزیسیون، نیروهای امنیتی و آنچه را که گروههای شبه نظامی میخواند مسئول تلفات میداند.

بگفته «پینال فوروم» انجمن کیفری، سازمان غیردولتی ونزوئلایی مدافع حقوق بشر، در جریان اعتراضات روز چهارشنبه بیش از چهارصد تن دستگیر شده اند.

XS
SM
MD
LG