لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

آغاز انتخابات «سرنوشت‌ساز» پارلمانی یونان


یکی از مراکز رأی‌گیری در یونان
یکی از مراکز رأی‌گیری در یونان

انتخابات «سرنوشت‌ساز» پارلمانی یونان از صبح امروز، ۵ بهمن، آغاز شده‌است. در صورت پیروزی حزب چپ‌گرای «سیریزا»، احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو و ایجاد التهاب در اتحادیه اروپا می‌رود.

الکسیس سیپراس، رهبر ۴۰ ساله حزب «سیریزا» در طول مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده‌است در صورت پیروزی، شرایط وام‌های داده شده از سوی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا به این کشور را مجددا به مذاکره بگذارد. الکسیس سیپراس همچنین خواستار بخشیدن قسمتی از بدهی‌های این کشور است.

در پی بحران مالی در یونان در سال گذشته صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا به شرط اجرای برنامه ریاضت‌کشی اقتصادی و کاهش هزینه‌های جاری، ۳۱۸ میلیارد یورو به یونان وام و کمک‌های مالی دادند.

این شرایط سبب اعتراض‌های گسترده عمومی در این کشور و اوج گرفتن محبوبیت حزب «سیریزا» شد. نرخ بیکاری در یونان نیز حدود ۲۵ درصد اعلام شده‌است.

حدود ۹٫۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی در انتخابات امروز ۳۰۰ عضو پارلمان را برمی‌گزینند تا مسیر آینده اقتصادی این کشور را تعیین کنند.

اعلام برنامه اقتصادی حزب «سیریزا» و بیم خروج یونان از واحد پولی یورو و ناتوانی و خودداری دولت جدید از بازپرداخت به موقع وام‌هایش نگرانی عمیقی را در اتحادیه اروپا برانگیخته‌است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که کشورش از وام‌دهندگان عمده به یونان است درباره تلاش برای تغییر شرایط وام‌های داده شده به دولت فعلی یونان و نادیده گرفتن تعهدات آن هشدار داده اما همزمان گفته‌است که برغم همه مشکلات همچنان خواستار باقی ماندن یونان در اتحادیه اروپاست.

طرفداران حزب «سیریزا» خانم مرکل را به عنوان معمار اصلی برنامه ریاضت‌کشی دولت آنتونیو سامراس، نخست وزیر فعلی یونان و رهبر محافظه‌کار «دموکراسی نو» می‌بینند.

آقای سامراس، که بنابر آخرین نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات امروز نزدیک به ۴ درصد از رقیبش عقب‌تر بوده، هشدار داده‌است که پیروزی الکسیس سیپراس «تمام اروپا را بر ضد یونان خواهد کرد.»

نخست‌وزیر یونان می‌گوید برنامه اقتصادی دولت او نتیجه داده و وضعیت بهتر شده‌است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که برای نخستین بار پس از شش سال اقتصاد یونان در ماه‌های اخیر از رکود خارج شده‌است.

با این حال، رهبر حزب چپ‌گرای «سیریزا» امروز در هنگام انداختن رای خود به صندوق بار دیگر گفت «آینده مشترک همه ما در اروپا نمی‌تواند با اجرای برنامه‌های ریاضت‌کشی اقتصادی گره بخورد.»

قرار است حوزه‌های رأی‌گیری ساعت ۷ شب به وقت محلی بسته شود و شمارش آرا بلافاصله آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG