لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

پیش‌بینی زنگنه از بهای نفت: بشکه‌ای ۷۰ تا ۹۰ دلار در آینده نزدیک


بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران

در حالی که سقوط بهای نفت در بازار جهانی ادامه دارد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در ماه‌های آینده «بین بشکه‌ای ۷۰ تا ۹۰ دلار» در نوسان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شانا، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران، در روز دوشنبه، ۱۵ دی، آقای زنگنه در توضیح علل این گونه پیش‌بینی گفت: «رسانه‌ها برای اولین بار شروع به صحبت درباره پیامدهای منفی افت شدید قیمت نفت کرده‌اند و به علاوه مشاجرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا نیز باعث نوسان قیمت‌ها خواهد شد.»

او افزوده است که تنها اهرم سازمان اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برای تاثیر بر بازار این کالا سقف تولید آن است.

آقای زنگنه همچنین گفته است که در سال ۲۰۱۴ کل تقاضای جهانی روزانه نفت ۹۱.۱ میلیون بشکه بوده که ۲۹.۵ میلیون بشکه آن را اعضای اوپک تولید کرده‌اند و تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۵ ، به ۹۲.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

پیش‌بینی نوسان قیمت نفت بین ۷۰ تا ۹۰ دلار از سوی وزیر نفت ایران در حالی است که قیمت نفت در ماه‌های اخیر مدام کاهش داشته و روز دوشنبه نیز قيمت نفت در بازار جهانی برای اولین بار ظرف پنج سال و نیم گذشته، به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رسيد.

تحلیل‌گران بازار نفت کاهش تولیدات صنعتی در چین، آمریکا و اروپا، افزایش تولید نفت روسیه و عراق، تولید نفت شیل در آمریکا و کانادا و رکود اقتصادی در ژاپن را، به اضافه تصمیم اوپک به حفظ سقف تولید در میزان فعلی روزانه ۳۰ میلیون بشکه از علل سقوط قیمت نفت می‌دانند.

مقامات جمهوری اسلامی این تصمیم اوپک را «سیاسی» خوانده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز یک‌شنبه، ۱۴ دی، در جلسه غیرعلنی مجلس یکی از دلایل کاهش قیمت نفت را «کارشکنی» و «ملاحظات سیاسی» عربستان و برخی کشورهای منطقه خواند.

اما علی نعمیی، وزیر نفت عربستان، ضمن رد این اتهام هفته گدشته گفت که این کشور از میزان تولید خود نخواهد کاست، چرا که «سود آن نصیب کشورهای غیرعضو اوپک مانند روسیه و برزیل می‌شود که تولید خود را کاهش نمی‌دهند».

او همچنین به شرکت‌‌های آمریکایی اشاره کرد که با استفاده از فناوری پیشرفته، نفت «شیل» تولید می‌کنند.​

XS
SM
MD
LG