لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

روحانی: ایران خواستار همکاری صمیمی‌تر با اتحادیه اروپاست


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جریان سفر وزیر خارجه قبرس به تهران از تمایل جمهوری اسلامی برای همکاری بیشتر با اتحادیه اروپا سخن گفته است.

«ایوانیس کاسولیدیس» وزیر خارجه قبرس روز یکشنبه، ۲۱ دی، با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای روحانی به وزیر خارجه قبرس گفته است که ایران به دنبال برقراری «روابط صمیمی‌تر و همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا» است و روابط ایران و این اتحادیه روز به روز وضعیت بهتری پیدا می کند و قبرس که خود عضو اتحادیه اروپاست می‌تواند نقش موثرتری در تقویت مناسبات ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد.

حسن روحانی افزوده است که باید با تقویت این همکاری‌ها از گسترش خشونت و افراطی‌گری در منطقه خاورمیانه و اطراف دریای مدیترانه جلوگیری کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزیر خارجه قبرس ضمن تایید سخنان آقای روحانی درباره مبارزه با تروریسم و افراطگرایی، خواهان همکاری بیشتر دو کشور، به‌ویژه در زمینه اقتصادی شده و با اشاره به بحران اقتصادی سال گذشته در قبرس، گفته است که شاید بخشی از آن بحران، «به خاطر تحریم‌هایی است که علیه ایران برقرار شده که به عدم تعادل تجاری میان دو کشور انجامیده است.»

وزیر امور خارجه قبرس همچنین گفته است که ایران می‌تواند برای حل مشکل سوریه نقش مهمی داشته باشد و باید به کنفرانس های صلح ژنو دعوت می‌شد.

ایران و اتحادیه اروپا علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران، در مورد سیاست جمهوری اسلامی در ارتباط با سوریه، همچنین وضعیت حقوق بشر در ایران اختلاف دارند.

روز یک‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم پس از دیدار با همتای قبرسی خود در یک نشست خبری گفت که بخش عمده گفت‌وگوهای دو طرف به همکاری در زمینه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم و وضعیت خاورمیانه، لبنان و سوریه اختصاص داشته است.

آقای ظریف همزمان گفت که قصد دارد پس از مذاکره با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه ،۲۴ دی در ژنو، به چند کشور اروپایی سفر کند و تاکید کرد که مذاکرات این هفته در ژنو، فقط به مسائل هسته‌ای مربوط می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای بارها تاکید کرده است که حاضر به مذاکره در مورد روابط ایران و آمریکا نیست و موضوع مذاکرات هسته‌ای از این روابط کاملا جداست.

XS
SM
MD
LG