لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

سازمان ملل: در ۹ روز گذشته ۲۶۲ نفر در درگیری‌های اوکراین جان باختند


رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک روز جمعه در این شهر
رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک روز جمعه در این شهر

بالاگرفتن درگیری ها میان شورشیان جدایی طلب طرفدار مسکو با ارتش اواکراین در شرق این کشور تنها در ۹ روز گذشته ۲۶۲ کشته برجای گذاشته است.

روپرت کال ویل، سخنگوی کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۳ بهمن،در کنفرانسی خبری در ژنو با اعلام این آمار، ۹ روز گذشته را «مرگبارترین» مقطع از زمان امضای توافق آتش بس میان دولت اوکراین و جدایی طلبان در ۵ سپتامبر گذشته توصیف کرد.

به گزارش رویترز، آقای کال ویل همچنین آمار موجود کل کشته شدگان را از آغاز درگیری ها ۵ هزار و ۸۶ نفر اعلام کرد و گفت بیم آن می رود که این رقم در واقع بطور چشمگیری بیشتر باشد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز گفته است که مقررات امنیتی جدید دولت اوکراین رساندن کمک های بشردوستانه به مناطق جنگ زده در شرق این کشور را دشوار کرده است.

در همین حال الکساندر زاخارشنکو، رهبر جمهوری خودخوانده «دونتسک» روز جمعه تهدید کرد که دیگر هیچ اقدامی از طرف آنها برای مذاکره برای آتش بس نخواهد شد و شورشیان «برای تصرف تمامی منطقه دونتسک» پیشروی خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز روز جمعه دولت اوکراین را به دست زدن به «عملیات گسترده» با سلاح های سنگین و هوایی علیه ساکنان مناطق شرق اوکراین متهم کرد.

همزمان، مقام های اوکراین و شورشیان یکدیگر را مسئول پرتاب خمپاره به ایستگاه اتوبوسی در روز پنج شنبه ۲ بهمن، در «دونتسک» که در آن ۱۳ تن کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند، معرفی کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا این حمله را محکوم کرده اند و خواستار تحقیقات مستقل درباره آن شده اند.

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده است که سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال تحقیق در مورد این واقعه است. جن سکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این واقعه بر لزوم ایجاد مناطق حائل میان شورشیان و نیروهای دولتی بر اساس توافق رسیده در مذاکرات میان روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در برلین در ۲۱ ژانویه تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG