لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

«بیش از ۹۰۰ هزار افغان» در ایران سکونت دارند


اردوگاه پناهندگان افغان در نزدیکی ساوه
اردوگاه پناهندگان افغان در نزدیکی ساوه

اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور می‌گوید بیش از ۹۰۰ هزار تبعه افغانستان در شهرهای مختلف ایران سکونت دارند که روزانه دست کم هزار و ۵۰۰ نفر از آنها «به صورت داوطلبانه» از مرز دوغارون به کشور خود بازمی‌گردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدعلی صالحی، معاون این اداره، این مطلب را روز یکشنبه ۴ بهمن در حاشیه بازدید از مرز «دوغارون» در شهرستان تایباد استان خراسان رضوی بیان کرد.

حسین شرافتی راد، فرماندار تایباد نیز در این مراسم گفته‌است بیش از ۸۵ درصد مهاجران افغانستانی که قصد بازگشت به کشور خود را دارند از طریق مرز دوغارون وارد افغانستان می‌شوند.

حسین شرافتی راد به علت بازگشت «داوطلبانه» افغان‌های مقیم ایران اشاره نکرده، اما دولت ایران در سال‌های اخیر برای مجبور کردن اتباع افغانستان به بازگشت به کشورشان، اقامت و اجازه کار آن‌ها را در برخی از استان‌ها و مناطق ایران ممنوع یا محدود کرده‌است.

از جمله، محمد تقی حسینی، قائم مقام وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی ایران در امور بین‌الملل در ۲۷ مرداد گذشته اعلام کرد که به‌کارگیری کارگران افغان در ۱۶ استان غربی و مرکزی ایران ممنوع شده است.

آقای حسینی با اشاره به اینکه این تصمیم مطابق دستورالعمل کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی گرفته شده، هدف از اجرای آن را «مدیریت بهتر اتباع خارجی در این استان‌ها» اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا، سخنان محمد عجمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی را نیز در مراسم بازدید یکشنبه شب در مرز «دوغارون» گزارش داده که گفته‌است ۱۵۰هزار کارت اقامت برای مهاجران افغانستانی در این استان صادر شده و این استان بعد از تهران رتبه دوم را در این زمینه به خود اختصاص داده‌است.

به گفته او، این استان ۱۰۰ هزار نفر مقیم دارای روادید و ۶۰ هزار دانش‌آموز افغان دارد.

XS
SM
MD
LG