لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

موافقت قاضی آمریکایی با رفع اتهام از یک ایرانی


عکس مربوط به دادگاه عالی آمریکا در واشینگتن دی‌سی
عکس مربوط به دادگاه عالی آمریکا در واشینگتن دی‌سی

قاضی دادگاهی در نیویورک آمریکا با رفع اتهام از یک ایرانی متهم به تلاش برای نقض تحریم‌ها موافقت کرد.

این قاضی تاکنون با درخواست دادستانی برای رفع اتهام از «علیرضا معظمی گودرزی» در چارچوب مبادله زندانیان در دو کشور در آستانه اجرای توافق هسته‌ای موافقت نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز شنبه، اول اسفند، قاضی کوین کاسل اوایل این ماه از دادستانی خواسته بود تا در مورد استدلال خود که رفع اتهام از این ایرانی «در خدمت مصالح سیاست خارجی کشور» است توضیح دهد.

دادستانی در پاسخ گفته بود که توافق مبادله زندانیان با ایران، معامله‌ای است که یک بار رخ داده و باعث آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران شده است.

اشاره دادستانی به آزادی چهار ایرانی با تابعیت دوگانه و یک آمریکایی، از جمله جیسون رضائیان، علی حکمتی و سعید عابدینی که به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در ایران زندانی بود، در مقابلِ باطل کردن درخواست دستگیری ۱۲ ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها در خارج از آمریکا بود.

علیرضا گودرزی معظمی نیز یکی از متهمانی بود که مشمول این معامله شد که در روز ۲۶ دی‌ماه، ساعاتی پیش از آغاز اجرای توافق اتمی (برجام) در وین اعلام و به اجرا گذاشته شد.

دولت اوباما همچنین با عفو هفت زندانی ایرانی در آمریکا به جرم یا اتهام نقض تحریم‌ها موافقت کرد.

علیرضا معظمی گودرزی در آبان‌ماه ۹۱ در دادگاهی در محله منهتن نیویورک به طور غیابی به اقدام برای «صدور غیرقانونی قطعات یدکی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی» به ایران و پولشویی متهم شده بود.

آقای گودرزی در مهرماه همان سال به درخواست دولت آمریکا در مالزی بازداشت شده بود، اما دولت مالزی با استردادش به آمریکا مخالفت و او را آزاد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دادستانی به هر صورت گفته بود که «احتمال واقعی» برای دستگیری و استرداد این ایرانی به آمریکا نیست.

قاضی کوین کاسل در حکم رفع اتهامش از علیرضا گودرزی که در روز جمعه، ۳۰ بهمن، صادر شد، نوشته است که از توضیحات بازپرسان پرونده مبنی بر این که «مجری سیاست خارجی آمریکا قوه مجریه است نه قوه قضائیه» قانع شده است.

با این حکم اکنون تنها چالش قضایی در آمریکا با توافق دولت اوباما با مبادله زندانیان با ایران حل و فصل شده است.

XS
SM
MD
LG