لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

رئیس اتحادیه عرب: اقدامات ایران تحریک‌آمیز است


نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب
نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب

نبیل العربی، رئیس اتحادیه عرب، در جلسه این اتحادیه که روز یک‌شنبه بیستم دی‌ماه برگزار شد ایران را متهم کرد که به «اقدامات تحریک‌آمیز» دست می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبیل العربی از تمامی دیپلمات‌های حاضر در این جلسه خواست تا «موضعی مشترک، قوی، و صریح اتخاذ کرده و از ایران بخواهند تا تمامی اَشکال مداخله در امور کشورهای عربی را متوقف کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست، با اشاره به حملاتی که در ایران به اماکن دیپلماتیک عربستان صورت گرفته گفت که «این حملات، بازتابی روشن از رویکردی است که ایران در سیاست‌هایش، به‌ویژه نسبت به منطقه عربی ما، در پیش گرفته است.»

به گفته وزیر خارجه عربستان، سیاست‌های ایران در منطقه شامل «مداخله در امور کشورها و برانگیختن مناقشات فرقه‌ای و ضربه زدن به امنیت و ثبات (منطقه)» می‌شود.

در ادامه اقدامات عربستان سعودی در واکنش به حملات اخیر به اماکن دپیلماتیک این کشور در تهران و مشهد، اتحادیه عرب روز یک‌شنبه ۲۰ دی به درخواست ریاض برای موضع‌گیری در این باره در قاهره نشست اضطراری برگزار کرد.

این جلسه یک روز پس از نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزاری می‌شود که ایران را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جلسه فوق‌العاده روز یک‌شنبه در قاهره برای محکوم کردن «مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عرب» تشکیل شده‌است.

برخی از اعضای اتحادیه عرب قبلا حملات به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را را محکوم کرده‌اند و نبیل العربی، دبیر کل این اتحادیه نیز این حملات را «نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی» خوانده است، اما عربستان در تلاش است تا حمایت قاطع اکثر اعضای این اتحادیه را جلب کند.

یک مقام اتحادیه عرب که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه الاقتصادیه چاپ عربستان گفت که انتظار می‌رود همه کشورهای اتحادیه عرب، به‌جز سه کشور، از عربستان اعلام حمایت کنند؛ وی از بردن نام آن سه کشور خودداری کرد.

بنا بر قوانین اتحادیه عرب، برای پذیرش یک طرح در این اتحادیه، حمایت یازده کشور لازم است، اما انتظار می‌رود که عربستان سعودی در جلسه روز یک‌شنبه از حمایت ۱۸ کشور برخوردار شود؛ اتحادیه عرب ۲۲ عضو دارد.

به دنبال حملات تند لفظی مقام‌های مذهبی، سیاسی و نظامی ایران به عربستان پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه منتقد این کشور، و در پی آن حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در ۱۲ دی، ریاض روابط دپیلماتیک و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد.

عربستان گزارش این حملات را به شورای امنیت سازمان ملل نیز داد که به صدور بیانیه محکومیت ایران انجامید.

عربستان سعودی همچنین از متحدانش خواست تا واکنش نشان دهند که تاکنون به قطع روابط سودان، سومالی، بحرین، جبیوتی و جزایر قُمُر (کومور) با ایران، و فراخواندن سفیران قطر و کویت، همچنین کاهش روابط امارات متحده عربی با تهران به سطح کاردار منجر شده است.

اردن نیز سفیر ایران در امان را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

وزیر خارجه عربستان در هنگام اعلام قطع روابط با تهران گفت که از شورای همکاری خلیج‌فارس و سازمان کشورهای اسلامی نیز خواسته‌اند تا در این زمینه موضع بگیرند.

این شورا که عربستان، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی اعضای آن را تشکیل می‌دهند، روز شنبه در نشستی اضطراری در ریاض با صدور بیانیه‌ای «حمایت قاطع» خود را از عربستان اعلام کرد.

در این بیانیه گفته شده بود که «شورای همکاری خلیج فارس قاطعانه حملات به اماکن دپیلماتیک عربستان سعودی در ایران را محکوم می‌کند».

این بیاینه همچنین آنچه «مداخله ایران در امور عربستان سعودی» نامیده را محکوم و اضافه کرده است که این شورا «حمایت قاطع خود را از تصمیمات عربستان سعودی برای مبارزه با تروریسم و اعتماد کامل خود را به استقلال و صداقت نظام قضایی آن اعلام می‌کند.»

بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به « تحریک مستقیم تعرض به اماکن دپیلماتیک عربستان» متهم کرده است.

دولت حسن روحانی ضمن محکوم کردن همزمان اعدام شیخ نمر و حملات به اماکن دپیلماتیک عربستان در ایران، ریاض را به دنبال کردن «سیاست تنش‌آفرینی» در منطقه با قطع روابط با ایران متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG