لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

هشدار در مورد احتمال حمله تروریستی، همزمان با نشست آسه‌آن


سخنرانی باراک اوباما در کوآلالامپور برای گروهی از دانشجویان
سخنرانی باراک اوباما در کوآلالامپور برای گروهی از دانشجویان

همزمان با ورود باراک اوباما به مالزی برای شرکت در نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه‌آن، گزارش‌های تایید نشده از احتمال قوی «حملات تروریستی قریب‌الوقوع» در شهر کوآلالامپور، پایتخت مالزی، بر شدت تدابیر امنیتی افزود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بامداد جمعه، ۲۹ آبان، در میان تدابیر شدید امنیتی برای حضور در این نشست سالانه وارد کوآلالامپور شد.

این در حالی است که این اجلاس هم مانند نشست چند روز پیش سران گروه ۲۰ در ترکیه تحت‌الشعاع حملات تروریستی گروه حکومت اسلامی (داعش) در پاریس قرار گرفته است.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از احتمال وقوع «قریب‌الوقوع حمله تروریستی» در این شهر است. روزنامه بریتانیایی گاردین در همین زمینه به درز «یادداشتی» از پلیس مالزی اشاره کرده که در آن گفته می‌شود در حال حاضر ده بمب‌گذار انتحاری در کوآلالامپور هستند.

انتشار این خبر تنها یک هفته پس از حملات تروریستی پاریس به دست گروه داعش که دست‌کم ۱۲۹ کشته بر جای گذاشت و پس‌لرزه‌های آن هنوز در اروپا احساس می‌شود، بر حساسیت آن می‌افزاید.

بر اساس گزارش گاردین، خالد ابوبکر، رئیس پلیس مالزی، با تایید وجود این یادداشت، تاکید کرد که صحت و سقم این اطلاعات هنوز تایید نشده است.

همزمان وب‌سایت محلی «مالزیاکنی» از تشکیل جلسه مشترک شماری از اعضای داعش و گروه فیلیپینی ابوسیاف و جبهه آزادی‌بخش مورو در روز یک‌شنبه گذشته خبر داده است. این گروه‌های افراطی اسلام‌گرای فیلیپینی با ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده داعش، بیعت کرده‌اند.

پلیس مالزی در یادداشت خود افزوده است که این جلسه در جنوب فیلپیین برگزار شده و «۱۴ تن از رهبران این سه گروه و ۵۰ تن از اعضای ابوسیاف که مجهز به سلاح‌های خودکار و بمب» بودند در آن حضور داشتند.

در همین حال در پی هشدار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره احتمال حملات داعش به اهدافی در ایتالیا پلیس این کشور در جستجوی پنج مظنون احتمالی است.

به گزارش خبرگزاری آنسای ایتالیا، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، «اسامی پنج مظنون عرب را که ممکن است در ایتالیا باشند» به پلیس داده است.

پائولو جنتیلیونی، وزیر خارجه ایتالیا، به یک شبکه رادیویی محلی این کشور گفته است که اهداف احتمالی شامل کلیسای سن پیتر در واتیکان، کلیسای جامع میلان و اپرای لا اسکالا در این شهر می‌شود.

ایتالیا نیز پس از حملات تروریستی جمعه گذشته در پاریس بر تدابیر امنیتی در این کشور افزوده است.

نشست مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه‌آن، هر ساله با محور مسائل اقتصادی برگزار می‌شود و امسال نیز باراک اوباما و رهبران ۱۰ کشور عضو در این اجلاس دو روزه حضور دارند.

امسال همچنین سران هفت کشور دیگر که با این مجمع همکاری می‌کنند، استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه و کره جنوبی نیز در این اجلاس که از روز شنبه آغاز می‌شود شرکت دارند.

اوباما و اغلب شرکت‌کنندگان از نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام که در مانیل برگزار شد به مالزی می‌روند.

XS
SM
MD
LG