لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

اولاند: اسد نمی‌تواند بخشی از راه‌حل بحران سوریه باشد


فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ائتلاف بین‌المللی باید بر آنچه که در سوریه در حال وقوع است، پایان دهد، اما تأکید کرد که در بحران سوریه اسد نمی‌تواند بخش از راه حل باشد.

آقای اولاند که بعدازظهر دوشنبه ششم مهر، اندکی پس از سخنان حسن روحانی، سخنرانی می‌کرد تصریح کرد که «نمی‌توان قربانیان و کسانی که دست به کشتار آنها می‌زنند را گرد هم آورد. از این رو اسد که منشأ مشکل است نمی‌تواند بخشی از راه حل باشد».

آقای اولاند گفت که «فرانسه حاضر است که مسئولیت خود را به شانه بگیرد حتی اگر ناچار از اقدام نظامی باشد. و در این راه با هر کس، از جمله کشورهای منطقه، یعنی ایران، کشورهای خلیج فارس و نیز کشورهای اروپایی همکاری خواهد کرد».

ساعتی پیش از این سخنان هم خبرگزاری رویترز به نقل از آقای اولاند نوشت که فرانسه برای پایان دادن به بحران سوریه، حاضر به همکاری با ایران و روسیه است اما «تهران و مسکو باید بپذیرند که بشار اسد، بخشی از گذار سیاسی در سوریه نخواهد بود».

رویترز نوشت که رئیس‌جمهور فرانسه به خبرنگاران گفته است که در مقابل اعلام آمادگی ایران و روسیه برای مشارکت در راه حلی سیاسی برای بحران سوریه «ما باید با آنها همکاری کنیم اما یادآوری کنیم که بشار اسد، در گذاری که باید در سوریه اتفاق بیفتد، جایی نخواهد داشت».

یک روز پیش از این سخنان هم رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی، دیدار داشت که این دیدار نیز تأکیدی بود بر موضع فرانسه در مورد بحران سوریه.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی که نامش برده نشده، فرانسوا اولاند در دیدار روز یکشنبه خود به آقای روحانی گفت: «ایران یک بازیگر منطقه‌ای است اما همزمان می‌تواند تسهیل‌کننده گذار سیاسی در سوریه باشد».

رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که یا این وجود، «بر سرکار ماندن بشار اسد را نمی‌توان به عنوان یک راه حل مطرح کرد».

این در حالی است که رئیس‌جمهور ایران ساعاتی پیش از دیدار با اولاند در مصاحبه با رسانه‌های آمریکا تأکید کرده بود که ایران آماده است که پس از بیرون راندن «تروریست‌هاست» در مورد سوریه مذاکره کند و افزوده بود که لازم است بشار اسد سر کار بماند.

فرانسوا اولاند در دیدار با حسن روحانی، همچنین با تراژدی خواندن حادثه منا گفته بود که این موضوع نباید سبب افزایش تنش میان ایران و عربستان شود.

قرار است حسن روحانی در ماه نوامبر، آبان ماه آینده، به دعوت رئیس‌جمهور فرانسه به پاریس برود.

روحانی با کامرون هم دیدار داشت

اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز صبح دوشنبه ششم مهر، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

هیچ‌یک از دو طرف هنوز جزئیاتی را در مورد گفت‌وگوهای صورت گرفته در این دیدار منتشر نکرده‌اند.

دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون، پیش از ظهر روز دوشنبه در نیویورک صورت گرفته بود
دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون، پیش از ظهر روز دوشنبه در نیویورک صورت گرفته بود

این دومین دیدار حسن روحانی با دیوید کامرون بود. دو طرف در مهر ماه هم در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده بودند که نخستین دیدار مسئولان عالی‌رتبه دو کشور پس از انقلاب سال ۵۷ بود.

آن طور که ایرنا گزارش کرده، این دیدار قرار بود روز سه‌شنبه انجام شود اما به دلیل تغییر برنامه آقای روحانی، و با در خواست نخست‌وزیر بریتانیا، به صبح دوشنبه موکول شد.

در همین حال، خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از هیئت ایرانی در سازمان ملل گزارش داده است که دیدار آقای روحانی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز لغو نشده است و دو طرف پیش از آن که رئیس‌جمهور ایران نیویورک را ترک کند، گفت‌وگو خواهند کرد.

قرار بود رئیس‌جمهور ایران تا عصر سه‌شنبه در نیویورک بماند اما اعلام شد که او برای حضور در مراسم انتقال اجساد شماری از زائران کشته‌شده ایرانی در مراسم حج در عربستان، عصر دوشنبه به تهران باز می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، برنامه دیدار آقای روحانی با رئیس‌جمهور ونزوئلا، نخست‌وزیر تونس، نخست‌وزیر عراق و نشست با نخبگان سیاست خارجی در امریکا، همچنین کنفرانس مطبوعاتی او در نیویورک به همین دلیل لغو شده است.

ادامه حضور آقای روحانی در نیویورک پس از این حادثه، پیشتر انتقادهای شدید اصولگرایان منتقد او را در ایران برانگیخته بود.

XS
SM
MD
LG