لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

درخواست فرانسه از اتحادیه اروپا برای کمک به عملیات نظامی علیه داعش


جت جنگنده رافال فرانسه، عازم حمله هوایی به داعش
جت جنگنده رافال فرانسه، عازم حمله هوایی به داعش

در پی حملات تروریستی در پاریس، دولت فرانسه روز سه‌شنبه ۲۶ آبان درخواستی بی‌سابقه را از اتحادیه اروپا مطرح کرد و خواستار حمایت این اتحادیه از عملیات نظامی خود علیه گروه «حکومت اسلامی» شد.

همزمان، فرانسه به حملات تازه به مقر اصلی این گروه در سوریه دست زد.

گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت حملات روز جمعه در پاریس را به عهده گرفت. در آن حملات ۱۲۹ نفر کشته و ۳۵۰ تن مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت فرانسه روز سه‌شنبه به ماده‌ای در معاهده «لیسبون» اتحادیه اروپا استناد کرد که هرگز تاکنون از آن استفاده نشده‌است.

در این ماده همه ۲۸ عضو این اتحادیه موظف شده‌اند به هر کشور عضو که «قربانی تجاوز مسلحانه به قلمروش شود به هر طریقی که می‌توانند» کمک و یاری رسانند.

ژان ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه، به خبرگزاری‌ها گفت که پاسخ همه اعضای اتحادیه اروپا مثبت بوده و افزود که آن‌ها می‌توانند «یا با مشارکت در عملیات نظامی فرانسه در سوریه و عراق و یا با حمایت‌های دیگر به برداشتن باری از دوش فرانسه کمک کنند.»

بر پایه این گزارش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز دستور داده‌است تا موشک‌های کروز «مسکوای» این کشور که هم‌اکنون در دریای مدیترانه مستقر شده‌اند، هماهنگ با حملات هوایی فرانسه به مواضع «حکومت اسلامی» در سوریه پرتاب شوند.

روسیه و فرانسه هر دو اعلام کرده‌اند که حملات متعددی را به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در رَقّه در شمال سوریه انجام داده‌اند.

به گفته وزیر دفاع روسیه جنگنده‌های این کشور با موشک کروز به مواضع «حکومت اسلامی» در رقه، دیرالزور و در استان حلب حمله کرده‌‌اند.

او همچنین از حمله به استان ادلب خبر داد؛ جبهةالنصره، شاخه‌ای از القاعده، مناطقی را در این استان کنترل می‌کند.

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نتیجه تحقیقات نشان داده که سقوط اخیر هواپیمای مسافربری آن کشور در صحرای سینای مصر که ۲۲۴ تن در آن کشته شدند، به علت انفجار بمبی در داخل آن بوده‌است. داعش مسئولیت آن بمب‌گذاری را به عهده گرفت.

روز سه‌شنبه همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که برای ابراز همبستگی با فرانسه پس از حملات در پاریس و گفت‌وگو با مقام‌های این کشور به این شهر رفته، گفت که تلاش می‌شود تا طی چند هفته آینده میان دولت سوریه و مخالفان مورد حمایت غرب، آتش‌بس برقرار شود تا همه کشورها بتوانند توجه خود را به جنگ با گروه «حکومت اسلامی» متمرکز کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه با توصیف حملات در پاریس به منزله «اعلان جنگ» علیه این کشور و با اشاره به اینکه قربانیان این حملات دست‌کم از ۱۹ ملیت متفاوت بودند، گفته‌است که این حملات در سوریه طراحی شده بوده و خواستار تشکیل ائتلافی واحد به رهبری آمریکا و روسیه برای شکست دادن داعش شده‌است.

دبیر کل ناتو، یانز اشتولنبرگ، هم گفته‌است که اعضای این پیمان با یکدیگر همکاری و اطلاعاتشان را مبادله می‌کنند.

فرانسوا اولاند همچنین قصد دارد اواخر ماه جاری برای گفت‌وگو با باراک اوباما و ولادیمیر پوتین به واشنیگتن و مسکو برود.

در همین حال، پلیس در فرانسه و در سطح بین‌المللی در جستجوی افرادی هستند که گفته می‌شود پس از حمله در پاریس گریخته‌اند.

از جمله این افراد، صالح عبدالسلام است که اعلام شده برادرش، ابراهیم، یکی از هفت نفری بود که در جریان حملات در پاریس شش تن از آن‌ها با انفجارهای انتحاری و یکی با گلوله پلیس کشته شدند.

همزمان مقام‌های اطلاعاتی عراق به آسوشیتدپرس گفته‌اند که مطابق اطلاعات آن‌ها ۱۹ نفر در حملات پاریس مشارکت داشته‌اند و ۵ تن هم به آن‌ها کمک‌های تدارکاتی داده‌اند.

از سوی دیگر وزیر کشور فرانسه اذعان کرده‌است که بیشتر کسانی که در آن حمله دست داشتند برای سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه ناشناخته هستند.

XS
SM
MD
LG