لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۰

هواپیمای حامل آمریکایی‌های آزاد شده «ایران را ترک کرد»


جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی
جیسون رضائیان، امیر حکمتی و سعید عابدینی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید هواپیمای حامل شهروندان آمریکایی آزاد شده در تهران، ایران را ترک کرده است.

این مقام‌ها که نامشان برده نشده روز یکشنبه ۲۷ دی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که این هواپیما از تهران عازم سوئیس شده است.

سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تسهیل‌کننده این روند بوده است.

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی در این هواپیما هستند اما نصرت‌الله خسروی رودسری در آن نیست.

همزمان، تلویزیون ایران از آزادی چهار آمریکایی و روانه شدن آن‌ها با هواپیما به سوئیس خبر داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس مدیران روزنامه واشنیگتن پست تأیید کرده‌اند که جیسون رضائیان و همسرش یگانه صالحی «به سلامت پس از ۵۴۵ روز زندانی بودن در ایران، تهران را ترک کرده‌اند.»

روز شنبه اعلام شد که در چارچوب مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، پنج شهروند آمریکا که چهار نفر از آن‌ها دارای تابعیت دوگانه هستند، از زندان‌های ایران آزاد می‌شوند. همزمان گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از مبادله هفت ایرانی زندانی در آمریکا با این عده انتشار یافت.

گزارش‌ها حاکی است که متیو ترویتیک، دانشجوی آمریکایی نیز از زندان آزاد شده و توانسته است شنبه شب از ایران خارج شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا شنبه ۲۶ دی‌ماه گفته بود که چهار شهروند آمریکایی آزاد شده از زندان، هنوز از ایران خارج نشده‌اند. او دلیل این امر را نیاز به اقدامات لجستیکی مختلفی با همکاری سفارت سوئیس و مقام‌های ایرانی اعلام کرده بود .

رسانه‌های ایران روز شنبه هفت نفر ایرانی را که در جریان مبادله زندانیان از زندان‌های امریکا آزاد می‌شوند، نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی معرفی کرده بودند.

طبق این گزارش‌ها اکثر این افراد به کمک برای نقض تحریم‌های ایران متهم شده بودند.

همزمان، رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده بود که سیامک نمازی، مدیر ایرانی‌آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت» که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، در برنامه مبادله زندانیان نبوده است.

خشنودی دبیر کل سازمان ملل

به گزارش آسوشیتدپرس، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم روز یکشنبه با ابراز خشنودی از آزادی عده‌ای از آمریکایی‌های زندانی در ایران، همچنین از «اقدامات هر دولت برای بهبود روابطشان» استقبال کرد.

بان کی مون گفت «از رفع تحریم‌های ایران دلگرم شده و اکنون موقع پیشبرد همکاری برای مواجه با چالش‌های دیگر از طریق گفت‌وگوست.»

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد «این رویه‌ای است که باید برای رسیدن به آینده‌ای امن در پیش گرفته شود.»

بان کی مون در آغاز گردهمایی برای بررسی نحوه بهبود ارسال کمک‌های بشردوستانه بین المللی در دبی صحبت می‌کرد.

XS
SM
MD
LG