لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

سخنگوی شورای نگهبان استعفا کرد


نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان
نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از سمت خود استعفاء داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ابراهیمیان روز شنبه ۲۶ دی به این خبرگزاری گفت که امروز استعفای خود را به آیت‌الله جنتی، دبیر این شورا داده است.

او در مورد علت استعفایش توضیحی نداده و تنها گفته است که دیگر سخنگوی شورای نگهبان نیست.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، گفته‌است که با استعفای نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی این شورا موافقت نکرده و آن را نپذیرفته‌است.

خبرگزاری ایرنا نیز خبر می‌دهد که نجات‌الله ابراهیمیان در این باره گفته‌است: «البته نیازی به قبولی استعفا هم نیست.»

استعفای آقای ابراهیمیان در حالی اعلام می‌شود که کمتر از دو ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده‌است.

اعلام نتایج رسمی بررسی صلاحیت‌ها طی امروز یا فردا

در خبری هم در ارتباط با انتخابات، خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که نتایج رسمی بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی طی امروز یا فردا (شنبه یا یکشنبه) اعلام خواهد شد.

انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در عین حال به نقل از منابع غیررسمی از تایید صلاحیت حدود یک‌سوم از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری بنقل از برخی منابع غیررسمی از میان ۱۲هزار و ۱۲۳ نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند.

این منابع غیررسمی همچنین به خبرگزاری تسنیم گفته‌اند از تعداد باقی‌مانده، حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده، یک‌سوم به‌طور قطعی صلاحیتشان برای این انتخابات رد شده و یک‌سوم دیگر نیز تاکنون مشمول "عدم‌احراز" شده‌اند.

این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب اطلاع از منابع غیررسمی است.

براساس این گزارش، تفاوت آنهایی که به‌طور قطع صلاحیتشان احراز نشده و آنهایی که تاکنون مشمول عدم احراز هستند، آنجاست که احتمال تأیید صلاحیت دسته دوم تا زمان آغاز تبلیغات همچنان وجود دارد.

این افراد می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک و یا معرفی معرف‌های مورد اعتماد دستگاه‌های نظارتی در راستای احراز صلاحیت خود اقدام کنند.

فرصت شکایت احراز صلاحیت نشده‌ها از فردا

در همین حال به گزارش خبرگزاری مهر، شورای نگهبان اعلام کرده آن دسته از داوطلبان انتخابات مجلس که صلاحیت آنها توسط این هیات احراز نشده، از ۲۷ تا ۲۹ دی فرصت شکایت دارند.

صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ابتدا در هیات‌های اجرایی وزارت کشور بررسی و سپس به هیات‌های نظارت استان و هیات مرکزی نظارت فرستاده شد.

گزارش‌های قبلی رسانه‌های ایران حاکی از تایید صلاحیت اکثریت داوطلبان انتخابات مجلس از سوی هیات‌های اجرایی بود.

هیات اجرایی براساس استعلام از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و ثبت احوال، صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند.

اعلام نهایی اسامی تایید صلاحیت شدگان با شورای نگهبان است.

XS
SM
MD
LG