لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

حمله حزب‌الله لبنان به گشت سربازان اسرائیلی در مرز


خودروهای نظامی اسرائیل که پیش از این در منطقه مزارع شبعا هدف حمله قرار گرفته‌اند
خودروهای نظامی اسرائیل که پیش از این در منطقه مزارع شبعا هدف حمله قرار گرفته‌اند

حزب‌الله لبنان مسئولیت حمله به یک واحد گشتی سربازان اسرائیلی را در روز دوشنبه در مرز اسرائیل و لبنان برعهده گرفت، و اسرائیل نیز متقابلاً به گلوله‌باران بخشی‌هایی از این منطقه پرداخت.

شبکه تلویزیونی المنار لبنان که حامی حزب‌الله است روز دوشنبه ۱۴ دی، از انفجار بمب بزرگی در مسیر گشت سربازان اسرائیلی در نزدیکی شهر «وزانی» در منطقه «مزارع شبعا» خبر داد.

حزب‌الله می‌گوید که بر اثر این انفجار، یک خودروی «هاموی» ارتش اسرائیل نابود شده و چند سرباز داخل آن نیز کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از رسانه‌های محلی لبنان می‌گوید اسرائیل در مقابل، نقاطی از «وزانی» را در مجاورت مرز گلوله‌باران کرده‌است.

اسرائیل و حزب‌الله لبنان از زمان جنگ ۳۴روزه خود در سال ۲۰۰۶، از درگیری‌های نظامی در مرز هشتاد کیلومتری بین خود خودداری کرده‌اند.

حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید که بمب‌گذاری روز دوشنبه در مسیر یگان مرزبانی اسرائیل توسط گروهی به نام گروه «سمیر قنطار» انجام شده‌است.

گروه یادشده اسرائیل را مسئول قتل سمیر قنطار دانسته و تعهد کرده‌است که در این ارتباط دست به عملیات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل خواهد زد.

سمیر قنطار قدیمی‌ترین زندانی عرب در اسرائیل بود که در سال ۱۹۷۹ در حالی که تنها ۱۶ سال داشت طی یک عملیات، یک پلیس و یک مرد ۲۸ ساله اسرائیلی را کشت و جمجمه دختر چهار ساله وی را نیز با قنداق تفنگ خرد کرد.

با این حال پلیس اسرائیل موفق شد وی را دستگیر کند و او به جرم قتل سه شهروند اسرائیلی به چهار بار حبس ابد و ۴۷ سال زندان محکوم شد.

او که در سال ۲۰۰۸، در جریان مبادله زندانیان میان اسرائیل و حزب‌الله آزاد شد، پس از آزادی مانند یک قهرمان در لبنان مورد استقبال قرار گرفت، و در ماه‌های اخیر به نفع نیروهای حامی بشار اسد، در کنار نظامیان ایران در سوریه مشغول جنگ بود.

سمیر قنطار روز سی‌ام آذر امسال در یک حمله هوایی اسرائیل در دمشق کشته شد.

اسرائیل مسئولیت قتل وی را نپذیرفته اما گفته‌است که از شنیدن این خبر که وی جان خود را از دست داده استقبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG