لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

درخواست ۱۷ نماینده جبهه پایداری برای توقف بررسی طرح برجام


۱۷ نماینده مخالف توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی (برجام) با انتقاد از علی لاریجانی، از او خواسته‌اند که بررسی طرح یک فوریتی آن را در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس متوقف کند.

این نمایندگان در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، بار دیگر خواستار ارائه توافق‌نامه هسته‌ای به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس شده‌اند.

این نامه را که روز شنبه ۱۸ مهر در خبرگزاری فارس انتشار یافته است، مرتضی آقا تهرانی، احمد سالک، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، محمود نبویان، نصرالله پژمانفر، اسماعیل کوثری، مسعود میرکاظمی، محمد سلیمانی، حبیب‌الله آقاجری، زهر طیب‌زاده، امیرحسین قاضی‌زاده، شهروز افخمی، حسین طلا، شکرخدا موسوی، علی اصغر زارعی، بهرام پیرانوند، از نمایندگان عضو جبهه پایداری و اصولگرایان مخالف برنامه اقدام مشترک (برجام) امضا کرده‌اند.

این عده، علی لاریجانی، رئیس مجلس و هیئت رئیسه را متهم کرده‌اند که برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس، با وجود آنکه کمیسیون ویژه برجام برای بررسی آن تشکیل شده و گزارش «متقن، جامع و کارشناسی‌شده» خود را نیز تهیه کرده، طرح دو فوریتی را که هدف از آن «خنثی کردن» گزارش کمیسیون ویژه بوده، در اقدامی «کاملاً جهت‌دار» تهیه کرده و قرار است آن را با وجود رد دو فوریتش و تصویب یک فوریت آن، با عجله بررسی کلیات و جزئیات روز یکشنبه به صحن علنی مجلس بیاورند.

امضاکنندگان نامه افزوده‌اند در حالی که هیئت رئیسه حتی از ارائه این طرح به کمیسیون ویژه خودداری کرده، آن را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده است و این کمیسیون هم با عجله و بدون بررسی تمام پیشنهادات، این طرح را تصویب و «پرونده برجام را بسته» و بقیه کمیسیون‌های فرعی هم وقت رسیدگی به آن را نداشته‌اند یا به حد نصاب رأی تصویب نرسیده‌اند.

امضاکنندگان، هیئت رئیسه را به «رفتار عجولانه» برخلاف «تأکید چند باره» رهبر ایران برای بررسی دقیق برجام در مجاری قانونی متهم کرده‌اند و با اشاره به مفادی از قانون اساسی، توافق هسته‌ای را سندی که براساس آن تحریم‌ها لغو نمی‌شود، مراکز نظامی بازرسی خواهد شد، امکان سلطه‏ بیگانه‏ بر منابع طبیعی‏ و اقتصادی‏، فرهنگ‏، ارتش‏ و دیگر شؤون‏ کشور را فراهم می‌کند، و همراه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، امکان حمایت از «مبارزات مستضعفان جهان » را از جمهوری اسلامی سلب می‌کند، توصیف کرده‌اند.

۱۷ نماینده عضو جبهه پایداری و مخالف توافق هسته‌ای در نامه خود خطاب به علی لاریجانی ادامه داده‌اند که علت این که دولت حسن روحانی نمی‌خواهد برجام را به شکل لایحه برای تصویب به مجلس ارائه دهد، آن است که قصد دارد مسئولیت تصویب این توافق‌نامه را به دوش مجلس بگذارد.

آنها از رئیس مجلس پرسیده‌اند که «چرا بر خلاف اصل ۷۴ قانون اساسی، برجام به صورت لایحه و با امضای رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه به مجلس ارائه نشده بلکه با امضای معاون آقای ظریف و خطاب به مسئول دفتر شما ارائه شده است؟»

امضاکنندگان، عدم ارائه لایحه برجام از سوی دولت را «سنت‌شکنی غیرقانونی» و این توافق را «توافق‌نامه‌ای که علاوه بر باقی ماندن تحریم‌ها، امنیت ملی کشور را دچار مخاطرات جدی، می‌کند» خوانده‌اند و گفته‌اند «هیچ طرحی که نام برجام در آن وجود دارد یا آن را به طور ضمنی تأیید کند» نباید تا زمانی که دولت لایحه آن را ارائه نداده، در مجلس مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

۱۷ نماینده امضاکننده این نامه تأکید کرده‌اند که حتی اگر مجلس هم با مداخله علی لاریجانی و هوادارانش طرح یک فوریتی برجام را تصویب کند، «شورای نگهبان قانون اساسی چنین اجازه‌ای را نخواهد داد».

علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس هم روز شنبه عدم ارجاع طرح یک فوریتی به این کمیسیون را خلاف آیین‌نامه و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای و اجرای این توافق‌نامه را «فاجعه‌آفرین» خواند.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا در روز شنبه متن کامل طرح یک فوریتی برجام را با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» منتشر کرده که در ۱۳ مهر ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تصویب رسید و قرار است در جلسه روز یکشنبه مجلس، فردا، در صحن علنی به بررسی گذاشته شود.

طرح یک فوریتی برجام، علاوه بر کمیسیون امنیت ملی، در چند کمیسیون دیگر نیز بررسی و با درخواست تغییراتی جزئی به تأیید رسیده است، اما تنها کمیسیون فرهنگی مجلس که رئیس، نائب رئیس و چند عضو آن جزو امضا کنندگان این نامه هستند، آن را به دلیل «عدم انطباق با منافع ملی» رد کرده است.

طرح برجام به دولت اجازه می‌دهد «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی» و با رعایت شروطی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند. یک فوریت این طرح با ۱۶۸ رای موافق در ۱۲ مهر ماه به تصویب نمایندگان رسیده بود.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه، طولانی شدن فاصله زمانی تصویب برجام و آغاز اجرای این توافق هسته‌ای را برای اقتصاد ایران «دردسرآفرین» دانست.

XS
SM
MD
LG