لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

واکنش سفارت ایران: افراد بازداشت‌شده در کنیا ارتباطی با ایران ندارند


سفارت ایران در کنیا، ارتباط دو فرد بازداشت‌شده به ظن «طراحی حملات تروریستی» را با جمهوری اسلامی تکذیب و در عین حال برای همکاری با دولت کنیا برای «روشن شدن موضوع» ابراز آمادگی کرده‌است.​

وزارت کشور و پلیس کنیا، روز شنبه هفتم آذر، از بازداشت دو کنیایی به اتهام تروریسم و اعتراف آنها به ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران خبر داده بودند.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی که روز دوشنبه ۹ آذر در خبرگزاری‌های ایران انتشار یافته، هرگونه ارتباط افراد بازداشت‌شده در نایروبی با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران تکذیب و افزوده شده است که سفارت ایران «انتشار این خبر را عجولانه و غیرسازنده می‌داند».

سفارت ایران در بیانیه‌اش گفته است که جمهوری اسلامی همواره برای روابط خود با کشورهای آفریقایی، به‌ویژه کنیا، اهمیت زیادی قائل است و آمادگی خود را برای همکاری با دولت کنیا برای مبارزه با تروریسم و همچنین «روشن شدن موضوع» اعلام می‌کند.

خبرگزاری‌‌های بین‌المللی روز شنبه به نقل از «جوزف بوین»، فرمانده پلیس کنیا، گزارش دادند که دو تبعه این کشور که با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مرتبط بوده و قصد حمله به اهدافی متعلق به کشورهای غربی را در کنیا داشته‌اند، بازداشت شده‌اند.

فرمانده پلیس کنیا گفته بود که بازداشت‌شدگان به جاسوسی برای نیروی قدس سپاه پاسداران و دریافت پول، اطلاعات و آموزش از آن «اعتراف» کرده اند.

او بازداشت‌شدگان را ابوبکر صادق‌لو، ۶۹ ساله، و یاسین سامبای جمعه، ۲۵ ساله، معرفی کرده بود و گفته بود که که صادق‌لو با استخدام یاسین جمعه، سفر او به ایران را برای آموزش، برنامه‌ریزی کرده بود و یاسین جمعه، ۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان، هنگام بازگشت از عراق به کنیا بازداشت شد.

وزارت کشور کنیا هم در حساب توئیتری خود «ابوبکر صادق‌لو»، را یکی از «چهره‌های ارشد جامعه شیعیان نایروبی» که در استخدام نیروی قدس بوده و «یاسین سامبای جمعه» را از اهالی نایروبی، معرفی کره بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به نقل از مقام‌های کنیایی گزارش داده بود که صادق‌لو «اعتراف» کرده که نیروی قدس سپاه در سال ۲۰۱۲ با او تماس برقرار کرده و رابط او نیز شخصی با نام مستعار «پارسا» بوده است و پس از آن بوده که او با استخدام جوانان کنیایی برای حمله به اهداف غربی در کنیا موافقت کرده است.

مقام‌های کنیا پیش از این هم جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طراحی حملات تروریستی در کنیا متهم کرده‌اند و برخی از شهروندان ایرانی نیر به اتهام طراحی حملات تروریستی یا استفاده از گذرنامه‌های جعلی محکوم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG