لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

محسنی اژه‌ای: دو نفر در ارتباط با پرونده آزار معلولان بازداشت شده‌اند


تصویری منتشرشده از سوی خبرگزاری مهر
تصویری منتشرشده از سوی خبرگزاری مهر

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران از بازداشت دو نفر در ارتباط با پرونده آزار معلولان در یک مرکز نگهداری در کرج خبر داده است.

آقای اژه‌ای روز ۲۹ شهریور، در کنفرانس خبری هفتگی خود در تهران گفت تحقیقات نشان داده است که این دو نفر تخلفاتی داشته‌اند و چند نفر دیگر هم تحت تعقیب هستند.

خبرگزاری مهر، ۱۶ شهریور، گزارشی درباره نحوه نگهداری و رفتار با معلولان و کم‌توانان جسمی و ذهنی در یک مرکز نگهداری در شهرستان فردیس کرج منتشر کرده بود.

در آن گزارش گفته شده بود که این مرکز چند ماه قبل به دلیل «اثبات شکنجه و اذیت و آزارِ» معلولان و همچنین گزارش بازرسان درباره مواردی چون «ضرب و شتم»، «سگ درمانی» و «زنجیر درمانی» تعطیل شده است.

آقای اژه‌ای نیز روز یکشنبه گفت که در مورد تخلفات در این مرکز گزارشی به دادستانی رسیده بود که پرونده‌ای بر اساس آن تشکیل شده است.

پس از انتشار گزارش اولیه، خبرگزاری‌های دیگر ایران نام این مرکز را «آفرینش» ذکر کردند و نوشتند که در آنجا از «غل و زنجیر و سگ» برای کنترل معلولان استفاده می‌شده که مصداق «شکنجه» است.

در واکنش به گزارش‌ها، رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان البرز در ۲۳ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا «ضرب و جرح ۲۰ معلول» و نگهداری معلولان با «استفاده از طناب و زنجیر» را در این مرکز تأیید کرده، اما گفته بود «شواهدی مبنی بر استفاده از سگ برای شکنجه معلولان به دست نیامده است». این مقام قضائی در عین حال از ارسال پرونده این مرکز به دادستانی فردیس خبر داده بود.

آقای شاکرمی افزوده بود که این مرکز برای اینکه «پول کمتری هزینه کند» به جای استخدام پرستار، «از طناب و زنجیر» و آشپز خود، برای نگهداری معلولان استفاده می‌کرده است.

حسین نحوی‌نژاد، معاون سازمان بهزیستی هم در ۲۶ شهریور به «بروز تخلفاتی» در این مرکز اذعان کرده، اما گفته بود «مدارک و مستندات کافی» مبنی بر اینکه رفتار با معلولان در این مرکز «شکنجه سازماندهی‌شده بوده» در دست نیست.

XS
SM
MD
LG