لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

«مصاحبه شورای نگهبان با نمایندگان مجلس رد صلاحیت شده»


در حالی که قرار است شورای نگهبان فهرست اولیه نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس را تا پنج روز دیگر، در ۱۶ بهمن، اعلام کند، یکی از نمایندگان فعلی مجلس که صلاحیتش در هیئت مرکزی نظارت رد شده، از مصاحبه شورای نگهبان با این دسته از داوطلبان خبر داده است.

هادی حسینی، نماینده قائم شهر در مجلس روز یکشنه، ۱۱ بهمن به خبرگزاری ایسنا گفت که شورای نگهبان طی هفته گذشته از نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده برای ارائه توضیحات دعوت کرده تا قبل از تصمیم نهایی ابهامات برطرف شود.

نماینده قائم شهر افزوده که خود او سه شنبه هفته گذشته برای مصاحبه به شورای نگهبان رفت و هنوز از نتیجه آن اطلاعی ندارد،اما برخی از نمایندگان پس از ارائه توضیحات به شورای نگهبان، به صورت شفاهی گفته اند صلاحیتشان تایید شده است، اما ملاک، فهرستی‌ است که شورای نگهبان به فرمانداری‌ها و وزارت کشور می فرستد.

تعداد دقیق نمایندگان رد صلاحیت شده مجلس، هنوز مشخص نیست ولی به گزارش روزنامه دولتی ایران، صلاحیت حدود ۵۰ تن از نمایندگان فعلی مجلس تایید نشده است.

علی مطهری و حمید رسایی از جمله نمایندگانی هستند که خود گفته اند صلاحیتشان رد شده است.

اگرچه آقای مطهری در روزهای اخیر به برخی رسانه‌های ایران گفت که پس از اعتراض به رد صلاحیتش، بطور شفاهی شنیده که شورای نگهبان صلاحیتش را تایید کرده اما بطو ر رسمی هنوز کسی به او چیزی نگفته است.

سیامک ره پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات روز شنبه گفت که «مرحله اولیه» نظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ۱۶ بهمن اعلام می‌شود و پس از آن کاندیداهای رد صلاحیت شده می‌توانند اعتراض کنند.

به گفته آقای ره‌پیک، پس از بررسی اعتراض نامزدها، نتیجه نهایی تأیید صلاحیت‌ها ۲۷ بهمن اعلام می‌شود.

دیدار برخی نمایندگان رد صلاحیت شده با رئیس قوه قضائیه

خبرگزاری ایلنا هم بنقل از صفر نعیمی‌رز، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، خبر داده است که

تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس که سابقه قضاوت داشتند، و صلاحیتشان رد یا احراز نشده، هفته گذشته با دو تن از اعضای حقوقدان شورای نگهبان دیدار کرده و این سوال رامطرح کردند که «چگونه درصورتی که بنا بر رای شورای نگهبان به اسلام و انقلاب ملتزم نیستند، سال‌ها مشغول قضاوت در دستگاه قضایی کشور بودند.»

واکنش منتجب نیا به سخنان محسن رضایی و محمدنبی حبیبی

در همین حال، به نوشته روزنامه ایران، رسول منتجب‌نیا عضو حزب «اعتماد ملی» و نماینده فعلی مجلس که نامزد هر دو انتخابات مجالس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، شده است، به سخنان محسن رضایی، دبیر مجلس تشخیص مصلحت نظام و محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، واکنش نشان داده است.

محسن رضایی، روز جمعه درمورد انتقادها از رد صلاحیت‌ها گفته بود که از همه گروه‌ها به اندازه کافی کاندیدای تأیید صلاحیت شده وجود دارد و طبق اطلاع او، «در حال حاضر اصلاح‌طلبان ۲.۵، اصولگرایان ۳ و مستقل‌ها نیز ۳ برابر کرسی‌های مجلس نامزد دارند.»

محمدنبی حبیبی نیز در همین زمینه ابراز نظر کرده بود «تا آنجا که ما اطلاع داریم، اصلاح‌طلبان خود را به اندازه کافی برای یک رقابت جدی با اصولگرایان آماده کرده‌اند و رد صلاحیت برخی از آنها مانع رقابت‌شان با اصولگرایان نخواهد شد.»

آقای منتجب نیا، در واکنش به این سخنان، تاکید کرده که «اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلب‌ها رد صلاحیت و از دور خارج شده اند.»

او افزوده «تعجب می کند که این آقایان از کجا این آمارها را می آورند». وی باردیگر تاکید کرده «از کل ۳ هزار نفر (نامزد اصلاح طلبان)، چیزی در حدود بین ۳۰ تا حداکثر ۵۰ نفر کاندیدای قابل طرح داریم.»

فهرست ١٠٠درصدی اصلاح‌طلبانه در دستور کار

همزمان، روزنامه شرق در گزارشی در روز یکشنبه نوشته است که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی رسیده که با وجود رد‌ صلاحیت‌های گسترده، فهرست‌های خود را به‌صورت «کاملا اصلاح‌طلبانه» نهایی کند.

در ادامه این گزارش آمده است که این جمع بندی هنوز به تصویب نهایی نرسیده، اما حامیان آن «هرگونه ایده مبنی بر ائتلاف با اصولگرایان معتدل یا حامیان دولت و اعتدالیون را به طور کلی رد کرده‌اند و معتقدند که اصلاح‌طلبان هرگونه ائتلافی را به بعد از انتخابات یعنی به حضور در مجلس موکول کنند.»

آغاز بررسی شکایات داوطلبان مجلس خبرگان

در همین حال، شورای نگهبان بررسی شکایات نامزدهای «رد یا احراز صلاحیت نشده» مجلس خبرگان را از امروز آغاز می کند.

یکی از نامزدهای احراز صلاحیت نشده، حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی است که گفته است به شورای نگهبان اعتراض کرده است.

بررسی شکایات در شورای نگهبان به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و اسامی نهایی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان ۲۱ بهمن ماه اعلام می شود.

XS
SM
MD
LG