لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

سرنوشت شش مفقود دیگر حادثه منا روشن شد، ۱۹ نفر همچنان ناپدیدند


اجساد کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا در حال انتقال از هواپیما
اجساد کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا در حال انتقال از هواپیما

رییس سازمان حج و زیارت ایران روز سه‌شنبه درباره آخرین وضعیت ۲۵ زائر ایرانی که پس از حادثه منا مفقود شده بودند، اعلام کرد که اکنون سرنوشت شش نفر از این عده معلوم شده اما ۱۹ تن دیگر همچنان مفقود هستند.

در جریان حادثه‌ای در مراسم حج در منا که روز دوم مهر به وقوع پیوست شمار زیادی از زائران کشورهای مختلف زیر دست و پا کشته، مجروح یا مفقود شدند.

مقام‌های عربستان تعداد کل قربانیان حادثه منا را ۷۶۹ تن اعلام کردند، که ۴۶۴ نفر آن‌ها ایرانی بودند. مسئولان سازمان حج و زیارت ایران نیز از روشن نبودن سرنوشت ۶۳ تن خبر دادند که این تعداد به گفته سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت اکنون به ۱۹ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای اوحدی افزود: «مقام‌های عربستان اعلام کرده‌اند که هویت شش نفر دیگر از مفقود شدگان که در مقبره الشهدای شهر مکه به خاک سپرده شده‌اند، با مطابقت «دی‌ان‌ای» این عده با خانواده‌های آنها شناسایی شده است که از جمله آنها، مرجان نازقلچی، فرماندار بندر ترکمن است».

رییس سازمان حج و زیارت ایران در مراسم بزرگداشت زائران کشته شده استان گلستان در حادثه منا، تعداد کشته شدگان این استان را ۴۹ نفر اعلام کرد که ۴۸ نفر آنها از اهل سنت این استان بوده‌اند.

سعید اوحدی در مورد سرنوشت غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان نیز گفت که همچنان خبری نیست و او جزو مفقودان است.

سرنوشت غضنفر رکن آبادی یکی از موضوع‌های حساس حادثه مناست که باعث بحث و جدل‌های زیادی میان برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران با عربستان و ایراد اتهام‌هایی به این کشور شده است.

برخی از مقام‌های ایران از جمله حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر ارشاد، احتمال ربوده شدن غضنفر رکن آبادی و چند زائر مفقود دیگر ایرانی «و انتقال آن‌ها به خارج از عربستان» را مطرح کرده‌اند.

همچنین علی لاریجانی، رییس مجلس از «پیدا شدن رد» غضنفر رکن آبادی در عربستان، و علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از مقام‌های وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت، از وجود شواهدی از «زنده بودن» او و انتقالش با آمبولانس به بیمارستان گفته‌اند.

در همین حال مرتضی رکن‌آبادی، برادر سفیر سابق ایران در لبنان، که تاکنون چند بار از وجود شواهدی از زنده بودن برادرش در روز حادثه گفته است، روز سه‌شنبه ۱۹ آبان بار دیگر این موضوع را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رکن‌آبادی با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توان با قطع و یقین راجع به سرنوشت برادرش ابراز نظر کرد، افزود: در روز اول حادثه یک نفر به آن‌ها اطلاع داده که برادرش را «سالم داخل آمبولانس» گذاشته و آمبولانس با وجود آنکه مجروحان زیادی روز زمین بودند، به سمت بیمارستان حرکت کرده که این شواهد «گمانه قوی‌تری برای زنده بودن برادرم است».

مرتضی رکن آبادی همچنین اعلام کرده که انجمنی را برای «احقاق حقوق خانواده قربانیان در سطح داخل و بین‌الملل، درخواست از مجامع بین‌المللی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و احقاق حقوق سایر جان‌باختگان در کشورهای مختلف» تشکیل داده‌اند.

در سطوح رسمی هم حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیرخارجه ایران آخرین بار در ۱۴ آبان از مذاکرات مکرر رییس سازمان حج و زیارت و سرکنسول ایران در جده با مقام‌های عربستان برای پیگیری سرنوشت غضنفر رکن آبادی خبر داد و گفت که ایران سرنوشت او را از طریق سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی پیگیری می‌کند.

در تازه‌ترین خبر‌ها در این زمینه، به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در مورد اقدامات این وزارتخانه گفت که همچنان مشغول جمع‌آوری مستندات هستند و حتما باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.

آقای ظریف بار دیگر عربستان را به همکاری نکردن کافی با ایران در این زمینه متهم کرد و افزود که در حال گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای دیگر هستند تا ببینند چه می‌توانند بکنند.

برخی مقام‌های ایران، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای ضمن متهم کردن عربستان به «بی‌تدبیری، بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی» در مدیریت مراسم حج گفته‌اند که تعداد کشته شدگان حادثه منا از کشورهای مختلف چند هزار تن بوده است.

آقای خامنه‌ای از اینکه کشورهای مسلمان دیگر در مورد حادثه منا مشابه ایران واکنش نشان نداده‌اند، انتقاد کرده و از مقام‌های ایران خواسته است تا موضوع را در سطح بین‌المللی و مجامع حقوقی پیگیری کنند و حتی خواستار سپردن مدیریت حج به «کشورهای اسلامی» شده است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز هم در گزارش‌هایی گفته‌اند که بر اساس آمار جمع‌آوری‌شده توسط آن‌ها، شمار کشته‌شدگان حادثه منا، دستکم ۲۰۷۰ نفر بوده اما مقام‌های عربستان ضمن تایید نکردن این رقم گفته‌اند که ممکن است این تعداد شامل درگذشتگان در جریان مراسم حج به علل دیگر هم باشد.

XS
SM
MD
LG