لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

اژه‌ای: حکم جیسون رضائیان صادر شده است


جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه «واشینگتن پست»
جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه «واشینگتن پست»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که حکم دادگاه جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه «واشینگتن پست» در تهران، صادر شده است.

این درحالی است که وکیل جیسون رضائیان در هشتم شهریور از صدور حکم خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه ۱۸ مهر در نشست خبری هفتگی خود در تهران با اعلام اینکه حکم دادگاه جیسون رضائیان صادر شده، گفته است که وکلای او ۲۰ روز مهلت اعتراض و تقاضای تجدید نظر دارند.

سخنگوی قوه قصائیه ایران به جزئیات حکم اشاره نکرده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه واشینگتن‌پست روز یک‌شنبه در واکنش به اعلام این خبر گفت که اعلام حکم جیسون رضائیان «مبهم و باعث سردرگمی» است و مشخص نیست که آیا این حکم شامل رأی و قضاوت قاضی می‌شود یا نه.

اعلام صدور حکم دادگاه بدوی جیسون رضائیان در حالی است که لیلا احسن، وکیل او در هشتم شهریور ماه از صدور حکم موکلش خبر داده و گفته بود که حکم هنوز ابلاغ نشده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در همان روز به خبرگزاری صدا و سیما گفته بود «از صدور حکم این متهم اطلاعی ندارم اما همان‌طور که پیش از این گفتم آخرین دفاعیات از متهم و وکیل مدافع وی اخذ شده و پرونده در مرحله صدور حکم است.»

جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه «واشینگتن پست»، که تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد از ۳۱ تیرماه سال ۹۳ در ایران زندانی است.

نخستین جلسه محاکمه او در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی در ۵ خرداد ۹۴ و آخرین آن در ۱۹ مرداد گذشته برگزار شد. جلسات دادگاه غیر علنی بود.

قوه قضائیه ایران اتهام‌های آقای رضائیان را «جاسوسی به نفع دولت متخاضم از طریق جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده» و «تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده است.

روزنامه «واشینگتن پست» اتهام‌های آقای رضائیان را بی‌پایه خوانده و دولت آمریکا، کنگره این کشور، گزارشگران ویژه سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز خواستار آزادی او شده‌اند.

از سوی دیگر، ۱۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چند روز پیش، در ۱۵ مهرماه، خواستار پخش فیلم «اعترافات» جیسون رضائیان شدند و او را «مأمور اجرای تفکر» عده‌ای از نمایندگان سنای آمریکا معرفی کرده بودند که «معتقدند اگر آمریکا بتواند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».

دور روز پیش از درخواست این ۱۱ نفر، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران از ارائه گزارشی در این کمیسیون در مورد جیسون رضائیان از سوی «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» خبر داده بود که در آن، این خبرنگار، نماینده چنین «تفکری» معرفی شده بود.

در پی انتشار این خبر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در مورد احتمال پخش اعترافاتی که «به اجبار» از جیسون رضائیان گرفته شده، هشدار داد.

XS
SM
MD
LG