لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

نماینده مجلس: مقام‌های کشوری و استانی در زمین‌خواری‌ها نقش دارند


عزت‌الله یوسفیان ملا
عزت‌الله یوسفیان ملا

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته «مقامات کشوری و استانی» در زمین‌خواری‌ها نقش دارند، بانک‌ها در ایران به «بستر فساد» تبدیل شده‌اند و «فساد قبح خود را در کشور از دست داده است.»

آقای یوسفیان ملا این مطالب را در گفت‌وگویی که روز دوشنبه ۱۲ بهمن‌ماه از وی در خبرگزاری «رسا» منتشر شده بیان کرده و افزوده «در بخش مالی و اقتصادی کشور فسادی به وجود نیامد که از بستر بانک عبور نکرده باشد.»

او گفته بانک‌ها در ایران «فساد‌ساز» هستند و «فساد تنها چیزی است که کشور را دچار بلایی جبران ناپذیر کرده» است.

این نماینده مجلس دو روز پیش نیز اعلام کرده بود «۶۰ تا ۸۰ درصد وام‌های کلان کشور در اختیار ۴۰۰ نفر از افراد حقیقی یا حقوقی است» و «میزان معوقات بانکی به حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.»

یوسفیان ملا ۲۹ آذر ماه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس گفته بود «در کشور ما عزم جدی برای مبارزه با فساد وجود ندارد و مادامی که این چنین باشد با تاسیس سازمان‌ها شرایط تغییر نمی‌کند.»

برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند فساد در جمهوری اسلامی ایران، «سیستماتیک» شده و نهاد‌های نظارتی نیز به نسبتی دچار آن شده‌اند.

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد اعضای ۲۷۱ تشکل اقتصادی در ایران معتقدند شاخص فساد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی طی دو سال گذشته افزایش یافته است.

این گزارش هم‌چون برخی دیگر از گزارش‌های رسمی و نظر کارشناسان، از بانک‌ها به عنوان اصلی‌ترین نهاد «فاسد» در ایران نام برده است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «آی‌پز» هم که ۳۰ دی ماه منتشر شده ، تائید می‌کند که از نظر مردم ایران، «فساد» در این کشور «گسترش» یافته و بانک‌ها «فاسد‌ترین» نهاد‌ها در جمهوری اسلامی هستند.

علاوه بر بانک‌ها، برخی نهاد‌های مذهبی هم‌چون سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی و سازمان‌های حکومتی و دولتی به نسبتی درگیر فساد شده و در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از «زمین‌خواری» آنها منتشر شده است.

یوسفیان ملا در این رابطه نیز گفته از سه میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار از زمین‌های منابع طبیعی که در دهه ۷۰ از سوی دولت واگذار شده ، کمتر از یک میلیون هکتار آن در راستای ایجاد شهرک‌های صنعتی، بیمارستان و دانشگاه استفاده شده و مابقی صرف «ویلاسازی» و «امور شخصی» شده است.

این نماینده مجلس به صراحت اعلام کرده که «رد پای مقامات کشوری و استانی در زمین‌خواری‌ها مشاهده می شود» و «باید تاسف خورد که شاهد گسترش فساد، اختلاس، ارتشا و تصرف عدوانی به اموال دولتی هستیم.»

سازمان شفافیت بین‌الملل در آلمان، روز چهارشنبه در گزارش تازه‌اش درباره میزان فساد در سال ۲۰۱۵ گفته است با وجود ارتقای شش پله‌ای رتبه ایران، امتیاز این کشور نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است؛ ایران در میان ۱۶۸ کشور جهان، در رتبه ۱۳۰ قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG