لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

جعفری: فکر نمی‌کنم عربستان جرأت اعزام نیرو به سوریه را داشته باشد


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه گفت: «رژیم آل‌سعود ادعا کرده نیروی مستقیم به سوریه می‌فرستد، اما فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشد و اگر این کار را کنند تیر خلاص به خود زده‌اند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران سپس افزود که « شکست آنها مسلم است» و «آنها گنده‌گویی کرده‌اند و البته اگر هم نیرو بفرستند چیز بدی نیست».

عربستان روز جمعه گفت در صورت تصمیم نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا، آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه برای مقابله با «داعش» است.

عربستان از زمان آغاز عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ در سوریه برای مقابله با گروه خلافت اسلامی (داعش) در آن مشارکت دارد ولی اکنون آمادگی خود را برای اعزام نیروی زمینی به این کشور اعلام کرده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از اعلام آمادگی عربستان استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه، ۱۷ بهمن، در مراسم تشییع جنازه محسن قاجاریان و ۵ نظامی دیگر ایرانی که هفته گذشته در سوریه کشته شدند، به پرسش خبرنگاران درباره اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیرو به سوریه پاسخ داد؛ پاسخی که نخستین واکنش رسمی ایران به این خبر است.

محمدعلی جعفری، در سخنان روز شنبه‌اش با اشاره به اعلام آمادگی عربستان برای فرستادن نیروی زمینی به سوریه گفت: «آن‌ها ادعا کردند نیروی مستقیم می‌فرستند، اما فکر نمی‌کنم جرات این کار را داشته باشند، چون نیروهای آن‌ها ارتش کلاسیک هستند و تاریخ ثابت کرده توان مقابله ندارند و اگر این کار را بکنند تیر خلاص به خودشان زده‌اند و البته راه‌‌حلی به جز این نمی‌بینند.»

به گفته مقام‌های سپاه، «محسن قاجاریان» فرمانده تیپ ۲۱ زرهی امام رضا نیشابور که فرمانده سپاه در مراسم تشییع جنازه او سخن می‌گفت در حین انجام «ماموریت مستشاری» در استان حلب سوریه کشته شد‌ه‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی حضور نظامیان ایرانی در عملیات جنگی در سوریه را انکار می‌کنند و می‌گویند این نظامیان نقش «مستشاری» دارند.

اما از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه تاکنون ده‌ها عضو سپاه پاسداران که از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در مناطق جنگی کشته شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری روز شنبه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سیاست و تدبیر ما این نیست که از ایران افراد بسیاری برای رزم مستقیم به سوریه بروند ولی ما شاهد اشتیاق و علاقه در بین پاسداران برای حضور هستیم.»

او ادامه داد که «دفاع از سوریه، در واقع دفاع از مقاومت اسلامی است» و تاکید کرده است که حضور ایران در عراق و سوریه «برای دفاع از حریم ولایت است و اگر این دفاع صورت نگیرد، تهدید به مرزهای ما می‌آید.»

در همین حال، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روز شنبه در اینستاگرام خود نوشت که اگر عربستان به سوریه نیرو اعزام کند، «در صورت برخورد روسیه، ترکیه، عربستان و سوریه با یکدیگر و ورود آمریکا، یک جنگ بزرگ در منطقه شعله‌ور خواهد شد.»

آقای رضایی در ادامه افزود که در آن صورت «کل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت که البته ایران از آن دور می‌ماند.»

XS
SM
MD
LG