لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

«شرکت‌های هواپیمایی ایران ۵ هزار میلیارد تومان بدهکارند»


فرودگاه مهرآباد
فرودگاه مهرآباد

علی عابدزاده،رئیس سازمان هواپیمایی کشوری،پنج شنبه ۱۲ آذر گفت: «شرکت‌های هواپیمایی در شرایط بسیار بدی قراردارند و علاوه بر زیان انباشته، ۵ هزار میلیارد تومان بدهکارند.»

وی افزود به همین دلیل، قرار است افزایش قیمت بلیط هواپیماها از هفته آینده به اجرا گذاشته شود.

همزمان، برخی نمایندگان مجلس با افزایش قیمت پروازها در شرایط رکود اقتصادی مخالفت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، علی عابدزاده در تلویزیون ایران در بحثی در مورد آزادسازی نرخ بلیط هواپیماها شرکت کرده بود.

چند روز پیش از آن علی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران خبرداده بود که قیمت بلیط هواپیماها براساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، از نهم آذر، در ۱۷۰ مسیر داخلی پر تردد آزاد شده است.

نرخ بلیت پروازها پس از انقلاب ۲۰۰ برابر شده ، درحالی که هزینه‌های حمل و نقل هوایی با۷۰۰ تا ۸۰۰درصد افزایشاز دلار ۷ تومانی هم اکنون با دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.
علی عابدزاده،رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

دولت ایران براساس برنامه پنجم توسعه موظف شده بود که از سال ۹۲ نرخ حمل و نقل هوایی را آزاد کند و شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز با افزایش قیمت دلار، حذف یارانه‌ها، و همچنین افزایش قیمت بنزین هواپیما و تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت بار‌ها خواستار آزادسازی و یا افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها شده اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه پنج شنبه شب گفت با آزادسازی کامل قیمت ها، اختیار تعیین قیمت بلیط‌ها به شرکت هواپیمایی واگذار می شود اما بر عملکرد این شرکت‌ها و پروازها نظارت کامل خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود نرخ بلیت پروازها پس از انقلاب ۲۰۰ برابر شده ، درحالی که هزینه‌های حمل و نقل هوایی با۷۰۰ تا ۸۰۰درصد افزایش از دلار ۷ تومانی هم اکنون با دلار ۳۵۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.

او همچنین تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان هواپیمایی ایران را ۲۵۰ فروند با ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار اعلام کرد و افزود این درحالی است که خرید ۵ هواپیمای ۷۷۷ یک میلیارد دلار سرمایه لازم دارد و باید شرکت‌های هواپیمایی را ترغیب به ورود به این عرصه کرد.

«شرکت های هواپیمایی یارانه نمی گیرند»

در برنامه پنج شنبه شب تلویزیون ایران، علاوه بر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اسد سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های حمل ونقل هوایی و محمد محسن کرمانی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی هم از آزادی سازی قمیت‌ها دفاع کردند و گفتند که اگر قیمت‌ها آزاد نشود مشکلات این صنعت هم حل نمی شود.

اسد سامانی گفت که شرکت‌های هواپیمایی یارانه نمی گیرند و از منابع صندوق توسعه ملی هم استفاده نکرده اند.

محمد محسن کرمانی بر این نکته تاکید داشت «آزادسازی قیمت‌ها به معنای افزایش قیمت نیست بلکه این کار باعث شفافیت در قیمت پروازها و اعلام نرخ آنها در مسیرهای مشخص در سایت‌ها می‌شود.»

اما دو تن از نمایندگان مجلس، جعفرقادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و موید حسین صدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مخالف افزایش قیمت بلیط هواپیماها بودند و تهدید کردند که در صورت اجرای آن، مجلس مصوبه آزادسازی نرخ پروازها را اصلاح خواهد کرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در ۲۰ سال گذشته همواره یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بوده است. منتقدان معتقدند که افزایش قیمت باعث می‌شود، افراد با درآمد کم به خصوص در استان‌های دور از تهران و محروم ایران نتوانند از هواپیما استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG