لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

جان کری: عمر گروه حکومت اسلامی به سر آمده است


در آخرین خبرها درباره هدف قراردادن یک عضو گروه خلافت اسلامی موسوم به «جان جهادی» در سوریه، وزیر امور خارجه آمریکا عصر جمعه ۲۲ آبان در سفرش به تونس گفت که واشینگتن همچنان در حال ارزیابی آن حمله است، اما «داعش باید بداند که عمرش به سر آمده است».

پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، صبح جمعه تایید کرده بود که محمد اموازی، معروف به «جان جهادی» از اعضای گروه خلافت اسلامی (داعش)، روز پنجشنبه در عملیاتی با استفاده از پهپاد در شهر رقه سوریه، که مقر اصلی داعش است، هدف قرار گرفته اما هنوز در حال بررسی نتیجه آن حمله هستند و نمی‌توانند کشته شدن او را تایید یا رد کنند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، هم روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که حمله با پهپاد به محمد اموازی با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا انجام شده است. آقای کامرون اقدام به حمله با پهپاد و هدف گرفتن این عضو داعش را اقدامی «در دفاع از خود» توصیف کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای گفت‌وگو درباره مبارزه با تروریسم به تونس رفته است، در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه هنوز زنده یا مرده بودن محمد اموازی معلوم نیست، گفت «اما تروریست‌ها باید بدانند که عمر آن‌ها به سر آمده و شکست خواهند خورد».

خبرگزاری آسوشییتدپرس به نقل از از یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده، گزارش داده است که پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پنج‌شنبه شب یک خودرو را که گفته می‌شود محمد اموازی در آن بوده است، در رقه در شمال سوریه هدف گرفت.

شبکه خبری فاکس نیوز هم از قول یک منبع ارشد نظامی آمریکایی گفته است که اموازی در آن حمله به احتمال «۹۹ درصد» کشته شده است.

محمد اموازی که گفته می شود ۲۷ سال دارد، متولد کویت و بزرگ شده در بریتانیاست و در رشته کامپیوتر در لندن تحصیل کرده بود. او برای اولین بار در یک ویدیو در حالی که صورتش را با نقاب پوشانده بود، در حال بریدن سر جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی به گروگان گرفته در سوریه دیده شد.

پنتاگون در بیانیه‌اش گفته است محمد اموازی در ویدیوهایی دیده می شد که قتل استیون ساتلاف و جیمز فولی خبرنگاران آمریکایی، عبدالرحمان کاسیگ، امدادگر آمریکایی، دیوید هینز و الن هنینگ امدادگران بریتانیایی، کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی و عده‌ای دیگری از گروگان‌ها را نشان می‌داد.

دولت ژاپن هم روز جمعه گفت در مورد نتیجه حمله روز پنج‌شنبه با واشینگتن در تماس است.

XS
SM
MD
LG