لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

کمالوندی: خارج کردن قلب راکتور اراک در یکی دو روز آینده تکمیل می‌شود


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از تکمیل خارج کردن قلب راکتور اراک و بتن‌ریزی آن در یکی دو روز آینده خبر داد. همزمان، به گفته معاون این سازمان مذاکره برای فروش مازاد تولید آب سنگین راکتور اراک به آمریکا در جریان است.

بهروز کمالوندی روز سه‌شنبه ۲۲ دی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت مراحل آخر انجام تعهدات ایران برای آغاز اجرای برجام (توافق هسته‌ای) در حال انجام است.

وی با تایید حضور تعداد زیادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران برای راستی‌آزمایی اجرای تعهدات ایران و انتشار گزارش آژانس گفت: علی اکبر صالحی، رییس این سازمان، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، مذاکره تلفنی داشته است و «ما تغییر محسوسی در اقدامات خود داشتیم، به نظر می‌رسد که بر اساس برنامه ما در چندروز آینده کار راستی‌آزمایی آژانس پایان یابد».

آقای کمالوندی تاکید کرد که توافق جامع هسته‌ای قطعا در چند روز آینده در همین دی‌ماه اجرا می‌شود.

گفت‌وگوی روزبه بوالهری با بهروز بیات، کارشناس هسته‌ای، درباره اهمیت راکتور اراک در برجام
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم

باز طراحی و خارج کردن قلب راکتور اراک و بتن‌ریزی در آن، همراه با کاهش تعداد سانتریفوژ‌ها در سایت‌های نطنز و فردو و مبادله اورانیوم غنی شده ایران با اورانیوم خام یا کیک زرد از شروط آغاز اجرای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی است.

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران قبلا اعلام کرده‌اند که کاهش سانتریفوژ‌ها و همچنین انتقال ذخیره اورانیوم ایران به روسیه انجام شده است.

بر اساس توافق هسته‌ای وین که ۲۳ تیر امسال میان تهران و شش قدرت جهانی حاصل شد، پنج هزار و ۶۰ سانتریفوژ باید در نطنز باقی بماند و یک هزار و ۴۴ دستگاه هم در سایت فردو.

همچنین ایران اعلام کرده که ۱۱ تن اورانیوم غنی شده‌اش را به روسیه صادر و در مقابل حدود ۲۰۰ تن کیک زرد دریافت کرده است.

اما خارج کردن قلب راکتور اراک پیش از آغاز اجرای برجام با مخالفت نمایندگان اصولگرای مجلس منتقد توافق هسته‌ای مواجه شده است.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه از تکمیل «خارج» کردن قلب راکتور آب سنگین اراک و پرکردن محل آن با بتن، خبر داده بود اما سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای با تکذیب این خبر، گفته بود که برخی کارهای مقدماتی در این زمینه انجام شده اما هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب راکتور تکمیل نشده است.

در همین حال اسماعیل کوثری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده اصولگرای مخالف توافق هسته‌ای به خبرگزاری فارس گفته است که روز سه‌شنبه همراه با سه تن دیگر از اعضای کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای فردو بازدید کردند.

آقای کوثری افزوده که با وجود تکذیب خروج قلب راکتور اراک از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی، «با اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم برای ما قطعی شد که قلب راکتور را خارج کرده‌اند و این کار به طور کامل عملیاتی شده است و این نیز یکی دیگر از تخلفات دولت در اجرای برجام است».

همزمان، علاء‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو دیگر هیات بازدیدکننده به خبرگزاری تسنیم گفته است که از علی اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی در این باره سوال کرده‌اند، و او این موضوع را تکذیب کرده است.

مذاکره با آمریکا برای فروش آب سنگین راکتور اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه همچنین از مذاکره برای فروش مازاد ذخیره آب سنگین راکتور اراک خبر داد.

مطابق توافق هسته‌ای (برجام) ایران باید مازاد تولید آب سنگین اراک را صادر کند.

آقای کمالوندی در این زمینه گفت: «فروش این مازاد منوط به آن است که خریدار بالقوه به خریدار بالفعل تبدیل شود که هم اکنون در حال مذاکره در این باره هستیم».

همزمان علی‌اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی به خبرگزاری ایسنا گفته که ایران در حال مذاکره با آمریکاست و «حدود ۴۰ تن مازاد تولید آب سنگین را از طریق یک کشور واسط به آمریکایی‌ها می‌فروشد».

او افزود: «شش تن از آب سنگین صادراتی ایران در مراکز اتمی و بقیه در مراکز تحقیقاتی آمریکا استفاده می‌شود».

XS
SM
MD
LG