لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

کری: توافق مقدماتی برای آتش‌بس در سوریه حاصل شد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید با روسیه بر سر شرایط برقراری آتش‌بس در سوریه به «توافق مقدماتی» رسیده‌اند. همزمان، وزارت خارجه روسیه گفته است که این توافق شامل گروه‌هایی که شورای امنیت آنها را «تروریست» اعلام کرده، نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری روز یکشنبه، دوم اسفند، در کنفرانس مشترک خبری با وزیر خارجه اردن در امان، پایتخت این کشور، گفت که صبح همین روز با سرگئی لاورف، همتای روسی خود تلفنی گفت‌وگو کرده و «بر سر شرایط پایان دادن به خصومت‌ها به توافق مقدماتی» دست یافته‌اند که «ممکن است در چند روز آینده به اجرا گذاشته شود».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:15 0:00
لینک مستقیم

آقای کری تاکید کرد که این توافق هنوز قطعی نشده و احتمالا روسای جمهوری دو کشور طی چند روز آینده برای تکمیل آن با هم گفت‌وگو می‌کنند.

قرار بود توافق آتش‌بسی که اخیرا در کنفرانس امنیتی مونیخ بدست آمد، از روز جمعه در سوریه به اجرا گذاشته شود اما با ادامه و تشدید درگیری‌ها به جایی نرسید.

در این مدت شبه‌نظامیان کرد سوری با پشتیبانی حملات هوایی روسیه در مناطق تحت کنترل گروه‌های اسلامی مخالف بشار اسد در نزدیکی مرز ترکیه پیشروی کردند.

ترکیه نیز به گلوله‌باران مواضع یگان‌های مدافع خلق، وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه، پرداخت.

همزمان، نیروی‌های دولتی سوریه با حمایت روسیه به پیروزی‌هایی در استان حلب دست یافتند.

در همین حال، مخالفان بشار اسد روز شنبه گفتند که با برقراری آتش‌بس موقت موافقت کرده‌اند، مشروط به آنکه حملات روسیه و ارتش سوریه متوقف شود و دو طرف به محاصره مناطق زیر کنترل آنها پایان دهند.

جان کری روز یکشنبه همچنان به اجرای توافق مونیخ خوش‌بین بود و به خبرنگاران گفت: «ما همین الان هم داریم در این زمینه پیش می‌رویم و اکنون از هر زمانی به آتش‌بس نزدیک‌تریم.»

در همین حال وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که سرگئی لاروف و جان کری در مذاکرات تلفنی روز یکشنبه خود درباره شرایط آتش‌بس در سوریه گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه تاکید شده که این آتش‌بس شامل «گروه‌ها و تشکیلاتی که شورای امنیت سازمان ملل آنها را تروریست می‌شناسد، نمی‌شود.»

در این شرایط استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم اعلام کرده که مذاکرات صلح سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل که قرار بود ششم اسفند در ژنو ادامه یابد، دیگر برگزار نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG