لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۴

کری: شهروندان آمریکایی آزاد می‌شدند، حتی اگر تحریم‌ها لغو نمی‌شد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ارتباط مستقیم میان آزادی شهروندان ایرانی- آمریکایی با لغو تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد و افزود: «شهروندان آمریکایی [زندانی در ایران] آزاد می‌شدند، حتی اگر تحریم‌ها همچنان برجای می‌ماند».

از روز شنبه که ساعاتی پیش از آغاز اجرای توافق هسته‌ای، این زندانیان از ایران آزاد شدند، حدس وگمان هان درباره ارتباط این دو رویداد قوت گرفت.

با این حال آقای کری روز دوشنبه ۲۸ دی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان با رد ارتباط مستقیم این دو رویداد، همزمانی آنها را تصادفی خواند و گفت: «در واقع امیدوار بودم که این افراد یکی دو ماه قبل آزاد شوند اما به مانع برخورد و ما به مذاکرات ادامه دادیم. تا آنکه قضیه به طور تصادفی در همان مقطع زمانی جور شد».

او افزود: «تصور می‌کنم که همه احساس می‌کردند که آزادی این افراد در آن ساعات فال نیک است. اما این دو موضوع مستقیماً ارتباطی با هم نداشتند».

عصر شنبه ۲۷ دی، ساعاتی پیش از اعلام آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، دادستانی تهران از آزادی چهار شهروند زندانی ایرانی- آمریکایی خبر داد.

ساعاتی بعد از آن هم یک دانشجوی زندانی آمریکایی در تهران بنام متیو ترویتیک، که پیشتراز زندانی بودنش خبری منتشر نشده بود، آزاد شد.

همزمان رسانه‌های آمریکایی از آزادی هفت ایرانی زندانی در آمریکا در معامله‌ای برای مبادله آن‌ها با پنج زندانی آزاد شده در ایران خبر دادند.

جیسون رضائیان، سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت‌الله خسروی رودسری چهار شهروند آمریکایی ایرانی تبار بودند که از زندان آزاد شدند. سه نفر اول روز یکشنبه از ایران خارج شدند، اما بنا بر گزارش‌ها نصرت الله خسروی رودسری «به خواسته خود» در تهران مانده است.

جان کری در مصاحبه با سی ان ان همچنین تأیید کرد که علت تأخیر در پرواز هواپیمای جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی آزادشده روزنامه واشینگتن پست در تهران، و سعید عابدینی و امیر حکمتی، سردرگمی درباره وضعیت یگانه صالحی، همسر آقای رضائیان بود.

وزیر خارجه آمریکا در این باره گفت: «علت آن بود که اسم خانم صالحی به دلیلی به فهرست مسافرانی که قرار بود با این هواپیما خارج شوند، اضافه نشده و مشخص نشده بود که او نیز همراه همسرش می‌رود. اما مقام‌های ایران به سرعت متوجه شدند که خروج همزمان خانم صالحی نیز از شروط توافق بود».

جان کری سپس توضیح داد که «مدتی طول کشید تا توانستند خانم صالحی را پیدا و با جیسون همراه کنند».

آقای کری پیشتر هم در ۲۱ مهر گفته بود که طی ماه‌ها مذاکره بر سر برنامه اتمی با تهران، در هر دیداری موضوع آزادی شهروندان زندانی آمریکا در ایران مطرح شده است، اما واشینگتن نمی‌خواسته سرنوشت مذاکرات در گرو این موضوع باشد.

در همین حال، دولت اوباما روز دوشنبه ۲۸ دی، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی دیگر را به فهرست تحریم‌های ایران در ارتباط با آزمایش موشک «عماد» افزود.

بنا بر گزارش‌ها این تحریم‌های تازه قرار بوده در اوائل دی ماه اعلام شود اما به علت نگرانی از به خطر افتادن مذاکرات مبادله زندانیان بین دو کشور، به تعویق افتاده بود.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که وضع این تحریم‌های تازه ممکن است به برنامه تبادل زندانیان بین دو کشور آسیب بزند.

XS
SM
MD
LG