لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

«باز شدن دسترسی» برخی کاربران ایرانی به یوتیوب


خبرگزاری مهر از دسترسی برخی از کاربران ایرانی از شنبه شب به سایت اینترنتی یوتیوب خبر داده‌است. این سایت اشتراک‌گذاری فیلم حدود ۱۰ سال است که در ایران مسدود بوده‌است.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه ۲۷ دی گزارش داد که در آخرین ساعات شب گذشته برخی از کاربران ایرانی که از شرکت‌های مختلف اینترنتی سرویس دریافت می‌کنند، امکان دسترسی به سایت یوتیوب را پیدا کردند.

مشخص نیست که دسترسی به یوتیوب در روز یکشنبه همچنان ادامه دارد یا نه.

براساس این گزارش، همزمانی دسترسی برخی از کاربران به این سایت با آغاز اجرای برجام (توافق هسته‌ای وین) و اعلام رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، سبب شد تا عده‌ای از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی این رویداد را دلیل دسترسی به یوتیوب بدانند.

جناح‌های محافظه‌کار در ایران با دسترسی به یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی مخالف هستند و کاربران را به فعالیت‌های «خلاف اخلاق» و «مستهجن» در این سایت‌ها متهم می‌کنند.

سایت یوتیوب نیز که متعلق به شرکت گوگل است و کاربران از آن برای به‌اشتراک‌گذاری فیلم استفاده می‌کنند، از حدود ۱۰ سال پیش در ایران مسدود شده، اما طی این سال‌ها گاهی دسترسی به آن برای مدت کوتاهی امکان‌پذیر بوده‌است.

خبرگزاری مهر در مورد علت دسترسی موقتی شب گذشته به این سایت بنقل از کارشناسان می‌گوید «سیستم فیلترینگ روی پهنای باند اینترنت که وارد کشور می‌شود از طریق تجهیزات مختلفی اعمال می‌شود و ممکن است در مقطعی به دلایل فنی این تجهیزات با مشکلاتی همراه باشند و این موضوع به صورت اتفاقی دسترسی برخی کاربران را به بعضی از سایت‌های فیلتر شده، فراهم کند.»

محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات ایران، هم به این خبرگزاری گفته‌است که «وزارت ارتباطات در این زمینه نقشی نداشته و برنامه‌ای مبنی بر رفع فیلتر از یوتیوب را در دستور کار ندارد.»

خبرگزاری مهر همچنین به نقل از مسئول روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نوشته‌است که این شرکت برای رفع فیلتر یوتیوب یا سایت‌های دیگر «تا کنون نامه‌ای دریافت نکرده‌است».

او افزوده که شرکت ارتباطات زیرساخت در حال بررسی علت باز بودن دسترسی برخی کاربران به سایت یوتیوب است.

دولت حسن روحانی برای پاسخگویی به مخالفت‌های جناح‌های محافظه‌کار با دسترسی بدون فیلتر کاربران به شبکه‌های اجتماعی، طرحی را با عنوان «فیلترینگ هوشمند» به اجرا در آورده‌است که اجازه دسترسی کاربران را به این شبکه‌ها با محدودیت‌هایی می‌دهد؛ اما سایت یوتیوب ظاهراً مشمول این طرح نیست.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران، در ۶ دی۹۳ به خبرنگاران در این زمینه گفت هرچند این وزارتخانه طرح «فیلترینگ هوشمند» را اجرا می‌کند، اما این به معنی رفع فیلتر از یوتیوب و فیس‌بوک نیست.

آقای واعظی توضیح داده بود که «در دولت جدید تصمیم گرفته‌اند شبکه‌هایی اجتماعی که در حال فعالیت بوده‌اند فیلتر نشوند.»

وزیر ارتباطات اما افزوده بود «فیلترینگ هوشمند به معنای رفع فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از قبل فیلتر شده مانند فیس‌بوک و یوتیوب نیست و این موارد مربوط به تصمیم‌گیری کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است.»

«کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه» که زیر نظر دادستان کل فعالیت می‌کند در سال ۱۳۸۸ در پی تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس و تأیید شورای نگهبان ایجاد شد.

XS
SM
MD
LG