لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

پایان وضع اضطراری در مونیخ؛ پلیس در جستجوی هفت مظنون به تروریسم


گشت ماموران مسلح آلمان در مقابل ایستگاه اصلی قطار در مونیخ در روز جمعه
گشت ماموران مسلح آلمان در مقابل ایستگاه اصلی قطار در مونیخ در روز جمعه

ساعاتی پس از تخلیه دو ایستگاه قطار در شهر مونیخ آلمان، پلیس این شهر ظهر روز جمعه، ۱۱ دی‌ماه، پایان وضعیت اضطراری در این شهر را اعلام کرد. اما پلیس هم‌چنان در جستجوی هفت نفر از مظنونان به طراحی حملات انتحاری به اهدافی در مونیخ در شب تحویل سال نو میلادی است.

پلیس آلمان پنج‌شنبه شب، ساعتی پیش از تحویل سال نو در اروپا، از قصد بمب‌گذاران انتحاری وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) به انجام حملاتی در مونیخ خبر داد و وضعیت اضطراری اعلام کرد.

تدابیر امنیتی در پایتخت‌ها و شهرهای بزرگ اروپایی از ماه قبل که افراد مرتبط با داعش ۱۳۰ نفر را در حملات تروریستی در پاریس کشتند، تشدید شده و در آستانه سال نو مسیحی نیز بر شدت آن افزوده شده بود.

هشدار پلیس از طریق توئیتر

پنج‌شنبه شب، یک ساعت مانده به آغاز جشن تحویل سال نو، پلیس مونیخ با اعلام هشدار درباره احتمال «حملات تروریستی» از طریق صفحه توئیتر خود به چند زبان، دستور تخلیه دو ایستگاه اصلی قطار این شهر را در جنوب آلمان صادر کرد و از مردم خواست ضمن هوشیاری، از تجمعات بزرگ دوری کنند.

این دو ایستگاه قطار حدود ساعت سه صبح بار دیگر باز شدند، اما پلیس از مردم خواسته است تا همچنان هوشیار باشند.

یوآخیم هرمان، مقام ارشد وزارت کشور در ایالت باواریا، اعلام کرده است که اطلاعات مربوط به حمله احتمالی در مونیخ را از یک «سرویس اطلاعاتی دوست» دریافت کرده بودند.

پلیس آلمان هم روز جمعه اعلام کرد که ۵۵۰ مامور در جستجوی بین ۵ تا ۷ مظنون به قصد انجام این حملات انتحاری هستند و سطح هشدار امنیتی در مونیخ همچنان بالاست. پلیس همچنین از مردم به خاطر حفظ آرامش تشکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک شبکه رادیویی محلی در مونیخ گزارش داد که مظنونان هفت عراقی ساکن مونیخ هستند که قصد داشته‌اند خود را در دو ایستگاه اصلی قطار و چند بخش دیگر شهر منفجر کنند.

به گزارش این شبکه رادیویی، اطلاعات مربوط به حمله احتمالی را مقام‌های آمریکا و فرانسه در اختیار پلیس آلمان قرار داده بودند.

پلیس آلمان چند روز پس از حملات تروریستی در پاریس هم با افزایش سطح هشدار امنیتی و اعلام احتمال حمله‌ای قریب‌الوقوع، یک مسابقه بین‌المللی فوتبال را لغو و ورزشگاه را تخلیه کرد اما بعدا اعلام شد که مواد منفجره‌ای پیدا نشده است.

لغو مراسم آتش‌بازی سال نو در بروکسل و پاریس

جشن‌های آغاز سال نو میلادی در شهرهای اروپایی بدون حمله‌ای تروریستی برگزار شد، اما مراسم سنتی آتش‌بازی تحویل سال نو در بروکسل و پاریس، پایتخت‌های بلژیک و فرانسه، به دلیل بیم از حملات تروریستی لغو شد.

پلیس بلژیک اعلام کرده بود که اطلاعاتی را درمورد احتمال حمله افراد وابسته به داعش به «اماکن نمادین» در طول مراسم سال نو دریافت کرده است.

پلیس بلژیک در آستانه تحویل سال نو، با یورش به اماکنی در بروکسل و شهر لی‌یژ، پنج نفر را به ظن ارتباط با این حملات احتمالی بازداشت کرد که به گزارش خبرگزاری فرانسه، این عده روز جمعه همچنان در بازداشت به سر می‌برند، اما همگی اتهام‌های خود را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG