لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

اوباما: با حفظ ارزش‌های خود، مرعوب تروریسم نخواهیم شد


بارک اوباما
بارک اوباما

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در واکنش به حمله اخیر به یک مرکز بهزیستی در کالیفرنیا، گفت که آمریکا «مرعوب تروریست‌ها نخواهد شد».

همزمان، گروه حکومت اسلامی (داعش) نیز زوج مهاجم به این مرکز را از «سربازان خلافت» توصیف کرده است.

باراک اوباما روز شنبه ۱۴ آذر، در یک سخنرانی رادیویی خطاب به مردم آمریکا گفت: «مسلماً احتمال آنکه این دو مهاجم را به افراط‌گرایی سوق داده باشند تا دست به این اقدام تروریستی دست زنند، وجود دارد. اما ما آمریکایی‌ها، قوی و مقاوم هستیم و با حفظ ارزش‌های خود، که جامعه‌ای باز و آزاد است، مرعوب تروریسم نخواهیم شد».

آقای اوباما روز پنجشنبه نیز پس از وقوع این حمله گفته بود که باید پیش از قضاوت در این باره صبر کرد تا انگیزه آن روشن شود. او همچنین بار دیگر از مخالفان سخت‌تر کردن قوانین خرید و حمله سلاح در این کشور انتقاد کرده بود.

پیشتر پلیس فدرال آمریکا، اف بی‌آی، اعلام کرد که اکنون حمله کالیفرنیا را به چشم «اقدامی تروریستی» می‌ببند و شواهد را در دست بررسی دارند.

حمله سیدرضوان فاروق و همسرش، تشفین مالک، به یک میهمانی به مناسبت تعطیلات کریسمس در یک مرکز بهزیستی در سان برناردینو، ۱۴ کشته و ۲۱ زخمی برجای گذاشت.

این زوج خود اندکی بعد در تیراندازی با مأموران امنیتی کشته شدند.

خبرگزاری ها روز جمعه به نقل از دیوید بادیچ، از مقام‌های اف بی‌آی، گزارش داده بودند که پلیس به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد حمله به مرکز بهریستی از قبل «برنامه‌ریزی» شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام اف بی آی افزوده بود که این زوج تلاش کرده بودند آثار بر جا مانده از خود را در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از بین ببرند، اما پلیس در حال بررسی پیامی است که تشفین مالک در فیس‌بوکش گذاشته و در آن با گروه خلافت اسلامی بیعت کرده بود.

رسانه‌های آمریکا روز جمعه به نقل از برخی مقام‌های پلیس گزارش داده بودند که این پیام پیش از حمله به این مرکز پاک شده بود.

در همین حال، گروه خلافت اسلامی (داعش) روز شنبه در پیامی رادیویی به زبان انگلیسی بدون آنکه به صراحت مسئولیت حمله روز چهارشنبه را برعهده بگیرد، این زوج را «سربازان خلافت که در راه خدا شهید شدند» توصیف کرد.

این گروه یک روز پیش از آن در پیامی رادیویی به زبان عربی این زوج را «پیروان حکومت اسلامی» خوانده بود.

اما چند روز پس از کشته شدن مهاجمان، اطلاعات تازه‌ای درباره آنها انتشار یافته است.

از جمله وکیل خانواده سیدرضوان فاروق روز شنبه به خبرگزاری‌ها گفت که او در سال ۲۰۱۳ از طریق یک سایت اینترنتی با همسرش آشنا شده و سپس برای ازدواج با این زن پاکستانی به عربستان رفته بود. تشفین مالک پیش از ازدواج یک سال در عربستان زندگی کرده است.

یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا هم به خبرگزاری فرانسه گفته است که برادر رضوان فاروق از کهنه سربازان نیروی دریایی آمریکا بود و به خاطر خدماتش در «جنگ با تروریسم» مدال شجاعت دریافت کرده بود.

XS
SM
MD
LG