لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

رفسنجانی: هر کسی را مردم نخواهند باید کنار برود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و نفر اول فهرست نامزدهای تاکنون راه یافته به مجلس خبرگان در تهران، در پیام توئیتری خود نوشته است: «هیچ‌کسی یارای مقاومت در برابر خواست اکثریت مردم را ندارد، هر کسی را مردم نخواهند باید کنار برود.»

آقای هاشمی رفسنجانی این توئیت را در حالی روز یکشنبه ۹ اسفند نوشته است که شمارش آراء انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در تهران رو به پایان است و براساس نتایج رسمی که تاکنون ستاد انتخابات کشور اعلام کرده آقای رفسنجانی با ۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۶۵۶ رأی از مجموع ۳ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۷۷ آراء که تاکنون شمرده شد، نفر اول فهرست شانزده‌نفره نامزدهای مجلس خبرگان در تهران است.

براساس این نتایج، تاکنون ۱۴ تن از این فهرست ۱۶ نفره مورد حمایت آقای رفسنجانی در تهران به مجلس خبرگان راه یافته‌اند. البته ۷ تن از این ۱۶ نفر در دو فهرست روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم قرار دارند.

اما دو تن از مخالفان سرسخت آقای رفسنجانی، محمد یزدی، رئیس کنونی مجلس خبرگان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همراه محمدتقی مصباح یزدی، روحانی دیگر تندروی مخالف او در میان ۱۶ نفر تاکنون راه‌یافته به خبرگان نیستند.

وضعیت احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم تا اینجا متزلزل است. او در این فهرست در رده ۱۵ قرار گرفته است.

اگرچه احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی، دو مخالف سرسخت دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی از کرمان و مشهد براساس گزارش‌ها بار دیگر برای حضور در مجلس خبرگان رای آورده‌اند.

پیروزی آقای رفسنجانی در انتخابات خبرگان تهران در حالی است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از گذاشتن نام او در فهرست انتخاباتی خود در تهران خودداری کرده بود.

اما نام او پس از مدت‌ها بحث و جدل میان جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سرانجام در فهرست جامعه روحانیت قرار گرفت.

در مقابل، نام محمدعلی موحدی کرمانی، دبیر کل این جامعه و برخی دیگر از اعضای آن نیز در میان نامزدهای فهرست مورد حمایت اکبر هاشمی رفسنجانی جای داده شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود از اعضای جامعه روحانیت مبارز است اگرچه بنا بر گزارش‌ها در چند سال اخیر در جلسات آن شرکت نکرده‌است.

آقای رفسنجانی پس از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران، همواره با موج حملات تند لفظی نزدیکان به آیت‌الله خامنه‌ای و طرفداران محمود احمدی‌نژاد روبه‌رو بوده است.

این حملات، به‌ویژه در آستانه انتخابات هفتم اسفند با حمایت او از نامزدی حسن خمینی به عنوان نامزد انتخابات مجلس خبرگان و اعتراضش به رد صلاحیت نوه آیت‌الله خمینی، شدت بیشتری گرفت.

XS
SM
MD
LG