لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

عربستان چهار ایرانی را «به اتهام جاسوسی و تروریسم» محاکمه می کند


نیروهای امنیتی عربستان: عکس آرشیو
نیروهای امنیتی عربستان: عکس آرشیو

گزارش رسانه های عربستان حاکی از آن است که چهار شهروند ایرانی به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» در این کشور محاکمه خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه، ۱۸ دی، بنقل از روزنامه «عرب نیوز» گزارش داده است که یکی از این ۴ نفر، به اتهام «جاسوسی» و سه تن دیگر به اتهام «تروریسم» در بازداشت بسر می برند.

این روزنامه جزئیاتی بیشتری درباره این افراد ارائه نکرده است.

روزنامه «سعودی گازت» هم با انتشار این خبر، بدون دادن جزئیاتی، نوشته است که این چهار نفر در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دستگیر شده اند.

این خبر در حالی در رسانه‌های عربستان انتشار یافته که در روزهای اخیر تنش بین تهران و ریاض پس از اعدام «نمر باقر النمر»، روحانی شیعه منتقد دولت عربستان بالا گرفته است.

به دنبال حملات تند لفظی مقام‌های مذهبی، سیاسی و نظامی ایران به عربستان و همچنین حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در ۱۲ دی، ریاض روابط دپیلماتیک و اقتصادی خود را با تهران قطع کرده است.

امروز جمعه ۱۸ دی، تقریبا یک هفته پس از حملات به اماکن دپیلماتیک عربستان در تهران و مشهد و آتش زدن قسمت هایی از آنها، محمد امامی کاشانی و احمد علم الهدی، امامان جمعه تهران و مشهد، ضمن آنکه آن حملات را برخلاف «مصالح نظام» توصیف کردند، «نفوذی ها و افراد نادان» یا خود «عربستان» را به دست داشتن در آن حملات متهم کردند.

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد روز جمعه گفت «درحوادث اخیر دولت شیطانی عربستان بهانه جویی کرد و خود در درون سفارت خود آتش افروخت.»

این درحالی است که حسن روحانی، رئییس جمهوری ایران ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر، حملات به سفارت و کنسولگری عربستان را کار عوامل «خودسر و افراطی» و «تعرض به اقتدار و توهین به نظام» خوانده و از قوه قضائیه خواسته است خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی و «آمران و عاملان» آن را مجازات کند.

از سوی دیگر، عربستان در واکنش به حملات به اماکن دیپلماتیک خود علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادیش با ایران، گزارش این حملات را به شورای امنیت سازمان ملل نیز داد که به صدور بیانیه محکومیت ایران انجامید.

این کشور همچنین از متحدانش خواست تا واکنش نشان دهند که تاکنون به قطع روابط سودان، سومالی، بحرین، جبیوتی و جزایر کومور با ایران، و فراخواندن سفرای قطر و کویت، همچنین کاهش روابط امارات متحده عربی با تهران به سطح کاردار منجر شده است. اردن نیز سفیر ایران در امان را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

همچنین در ادامه تلاش عربستان برای محکومیت ایران، قرار است اتحادیه عرب وشورای همکاری خلیج فارس در روزهای شنبه و یکشنبه،۱۹ و ۲۰ دی، جلسات اضطراری تشکیل دهند.

روزنامه «عرب نیوز» روز پنج شنبه بنقل ار عبدالطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نوشت که نشست اضطراری این شورا روز شنبه در ریاض به ریاست عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان برگزار می شود.

به گزارش همین روزنامه از قول احمد بن هلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب، نشست فوق العاده این اتحادیه هم به درخواست عربستان، روز یکشنبه در قاهره برای بررسی همین موضوع تشکیل خواهد شد.

شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب پیشتر حملات به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را محکوم کرده و آن را نقض کنوانسیون‌های بین المللی خوانده بودند.

XS
SM
MD
LG