لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

همکاری شرکت زیمنس با ایران برای راه اندازی قطار برقی


عکس از وب سایت وزارت راه و شهرسازی
عکس از وب سایت وزارت راه و شهرسازی

شرکت آلمانی زیمنس و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری تازه امضاء کرده اند. براساس این تفاهم نامه، زیمنس در زمینه برقی کردن خط آهن تهران و مشهد و راه اندازی خط قطار سریع السیر تهران و اصفهان با ایران همکاری می کند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۸ دی بنقل از سخنگوی شرکت زیمنس گزارش داد که این شرکت و ایران «قصد دارند برای توسعه زیر ساخت بخش ریلی ایران مذاکراتی را انجام دهند.»

سخنگوی زیمنس از توضیح بیشترخودداری کرده اما گفته است: «هرنوع توافقی برای همکاری پس از رفع تحریم‌های ایران به اجرا در خواهد آمد.»

به گزارش خبرگزاری مهر،این تفاهم نامه روز ۱۶ دی، در جریان سفر مدیرعامل بخش حمل و نقل زیمنس به همراه هیاتی به تهران وگفتگوی این هیات با محسن پورسید آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران امضاء شد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی‌ ایران هم با انتشار متن این تفاهم‌نامه گفته است که برنامه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل راه آهن کشور در چارچوب «سندچشم اندار بیست ساله توسعه»در نظر گرفته شده و «از آن جا که شرکت زیمنس دارای تجربه مفیدی در این حوزه بوده و همکاری طولانی در تامین تجهیزات ریلی در ایران داشته» این تفاهم نامه با این شرکت امضاء شده است.

براساس متن انتشار یافته از این تفاهم نامه قرار است شرکت زیمنس «در زمینه‌های برقی کردن خط ریلی تهران‌مشهد، خط پر سرعت تهران - اصفهان، تامین و نگهداری ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری، توسعه و بروز سازی سیستم‌های راه آهن، آموزش و انتقال تکنولوژی» با ایران همکاری کند.

شرکت زیمنس تجهیزات، لوکوموتیو، واگن، سگینالینگ و سرویس و نگهداری خط آهن برقی بین تهران و مشهد را تامین می کند و راه اندازی قطار سریع السیر تهران – اصفهان نیز به این شرکت واگذار می شود.

این شرکت همچنین مشاوره و ارائه آموزش‌های تحصیلی به کارکنان راه‌آهن و مرکز آموزش آن را نیز برعهده خواهد گرفت.

درباره منبع تامین مالی این پروژه‌ها نیز در این تفاهم نامه آمده است که دو طرف مذاکراتی را انجام می دهند تا براساس آن شرکت زیمنس بر‌ای «تامین فاینانس» و تسهیلات مالی این پروژه ها، پیشنهادهایی را برر سی و به ایران ارائه دهد.

آلمان تا پیش از تحریم‌های گسترده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ارتباط با برنامه هسته ایش، بزرگترین شریک تجاری اروپایی ایران بود. اما مبادلات اقتصادی و کشور پس از تحریم ها بشدت کاهش یافت.

به گزار ش رویترز، ارزش صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۰ به ۴.۷ میلیارد یورو (۵.۱ میلیارد دلار) رسید، اما این رقم در سال ۲۰۱۴ ، به ۱.۶ میلیارد یورو ( حدود ۲ میلیارد دلار)کاهش یافت.

دولت حسن روحانی امیدوار است با به اجرا در آمد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، بسرعت سرمایه گذاران خارجی را به سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند.

آلمان نیز همراه ایتالیا، فر انسه و بریتانیا پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در صدد بهبود روابط اقتصادیش با ایران بوده و وزیر اقتصاد این کشور یکی از اولین مقام‌های اروپایی بود که همراه هیات بزرگی به تهران رفت.

XS
SM
MD
LG