لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

هشدار شدیداللحن سوریه به عربستان و ترکیه


ولید معلم، وزیر خارجه سوریه
ولید معلم، وزیر خارجه سوریه

در پی انتشار گزارش‌های مربوط به آمادگی عربستان و بحرین برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، وزیر خارجه دولت بشار اسد در این باره به سعودی‌ها و علاوه بر این به ترکیه هشدار داده و گفت که «متجاوزان با تابوت به کشورشان بازخواهند گشت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز شنبه، ۱۷ بهمن، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری در دمشق گفت «مداخله هرنوع نیروی زمینی در خاک سوریه بدون اجازه دولت، به منزله تجاوز به قلمروی ماست که باید در مقابل آن ایستاد.»

ولید معلم تهدید کرد که «هیچ کس فکر نکند که می‌تواند به سوریه حمله کند یا حاکمیتش را نقض کند چرا که به شما اطمینان می‌دهم متجاوزین داخل تابوت‌های چوبی به کشورشان باز خواهند گشت، چه سعودی‌ها باشند چه ترک‌ها.»

عربستان از آغاز عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۴ در سوریه برای مقابله با گروه خلافت اسلامی (داعش) در آن مشارکت دارد، اما ژنرال احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان روز پنج‌شنبه به شبکه تلویزیونی العربیه گفت که این کشور آماده‌است در صورت تصمیم نیروی ائتلاف، نیروی زمینی نیز اعزام کند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از اعلام آمادگی عربستان استقبال کرد.

اعلام آمادگی عربستان به اعزام سرباز به سوریه در حالی است که گزارش‌ها حاکی از پیشروی نیروهای دولتی سوریه در مناطق زیر کنترل مخالفان در استان حلب است.

از سوی دیگر عربستان در ماه‌های اخیر شاهد حملات و بمب‌گذاری‌هایی در مساجد شیعیان در این کشور بوده که مسئولیت آن‌ها را حکومت اسلامی (داعش) برعهده گرفته‌است.

عربستان و ترکیه از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کنند و در مقابل روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان حامی حکومت بشار اسد هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که ترکیه به‌شدت با حملات هوایی روسیه در سوریه مخالف است، مسکو در چند روز گذشته ادعا کرده‌است که ارتش ترکیه در «تدارک اشغال» مناطقی از سوریه است؛ ادعایی که ترکیه آن را رد کرده‌است.

تشدید حملات هوایی روسیه و عملیات نیروهای دولتی سوریه در استان حلب، در زمانی رخ می‌دهد که هیئتی از مخالفان مسلح بشار اسد برای مذاکره با دولت سوریه به میانجی‌گری سازمان ملل در ژنو به‌سر می‌برد.

در پی آن مخالفان ژنو را ترک کردند و مذاکرات راه به جایی نبرد.

در همین حال، عملیات نیروهای دولتی و حملات هوایی روسیه باعث شده‌است تا در چند روز گذشته ده‌ها هزار تن از ساکنان استان حلب به‌سوی مرز ترکیه بگریزند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری خود در روز پنج‌شنبه، هیئت مخالفان را متهم کرد که «فرمانبر» عربستان هستند و «واقعاً برای مذاکره» به ژنو نرفته بودند.

او با اشاره به پیشروی‌های اخیر نیروهای دولتی این کشور اضافه کرد: «موفقیت‌های نیروهای مسلح ما نشان می‌دهد که بحران سوریه رو به پایان است.»

XS
SM
MD
LG