لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

تجمع ده‌ها هزار نفری در اعتراض به قتل وکیل سرشناس مدافع کردها


ده‌ها هزار شهروند ترکیه روز یکشنبه هشتم آذر، در اعتراض به قتل یک وکیل سرشناس مدافع حقوق کردها در دیار بکر در مراسم تشییع جنازه او شرکت کردند.

همزمان، بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، صدها نفر هم در استانبول در پی بازداشت دو روزنامه‌نگار، برای ابراز همبستگی با آنها در مقابل دفتر روزنامه جمهوریت گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه مراسم تشییع جنازه طاهر ایلچی، وکیل مدافع حقوق بشر و رئیس کانون وکلای شهر عمدتاً کردنشین دیاربکر، با حضور ۵۰ هزار نفر در این شهر برگزار شد، و تابوت او بر دوش عده‌ای از همکارانش از جمله متین فیض اوغلو، رئیس کانون وکلای ترکیه حمل شد.

روز شنبه پس از پایان سخنرانی طاهر ایلچی، که در آن خواستار صلح میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان پ.کا.کا شده بود، تیراندازی ناگهانی میان پلیس و افراد ناشناس رخ داد، و همزمان با این تیراندازی، طاهر ایلچی که سرگرم گفت‌وگو با خبرنگاران بود، با اصابت گلوله‌ای به سرش کشته شد.

حزب دمکراتیک خلق‌ها که مدافع حقوق کردهاست، تیراندازی به طاهر ایلچی را «برنامه‌ریزی شده» خوانده و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر این حزب روز یکشنبه در مراسم تشییع جنازه گفت که «موارد متعدد مشابهی پیش از این رخ داده، و معلوم نیست که مسئولان آن هرگز به دست عدالت سپرده خواهند شد یا نه».

از سوی دیگر، احمد داوداغلو، نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه گفت که مشخص نیست کشته شدن این وکیل سرشناس عمدی بوده یا آنکه در جریان درگیری پلیس با افراد مسلح، تیری به خطا رفته و به او خورده است.

آقای داوداغلو روز شنبه قول تحقیقات کامل در این مورد را داد. او روز یکشنبه گفت که اسلحه‌ای که در کنار جسد طاهر ایلچی پیدا شده، همان سلاحی است که دو مأمور پلیس هم در جریان تیراندازی به وسیله آن کشته شدند و «به تروریست‌ها تعلق دارد».

همبستگی با دو روزنامه‌نگار زندانی

همزمان، در تجمع دیگری در ترکیه، صدها تن روز یکشنبه در استانبول برای ابراز همبستگی با دو روزنامه‌نگاری که پنج‌شنبه گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند، مقابل دفتر روزنامه جمهوریت تجمع کردند.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه از تجمع حدود ۳۰۰ نفر، از جمله شماری از نمایندگان پارلمان و نهاد‌های حقوق بشری و روزنامه‌نگاران خبر داده است.

جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت و اردم گل، دبیر آن در آنکارا، گزارشی را درباره ارسال غیرقانونی سلاح از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه برای گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه تهیه و فیلمی ویدیویی از کامیون‌هایی را که گفته می‌شد حامل سلاح بودند، منتشر کرده بودند.

دولت ترکیه اما این گزارش را «جاسوسی» توصیف کرد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، با شکایت از این دو روزنامه‌نگار تهدید کرد که آنها «هزینه سنگینی» خواهند پرداخت.

در تجمع روز یکشنبه کمال کیلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، حزب عمده مخالف دولت، در سخنانی بازداشت این دو نفر را «لکه‌ای سیاه بر دامن تاریخ مطبوعات» خوانده است.

XS
SM
MD
LG