لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

انتخابات مقدماتی آمریکا تا ساعاتی دیگر در کارولینای جنوبی و نوادا


یک زن رای‌دهنده در نیوهمپشایر
یک زن رای‌دهنده در نیوهمپشایر

در ادامه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، روز شنبه جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی و دموکرات‌ها در نوادا با هم رقابت می‌کنند. در همین حال، انتقاد پاپ از موضع دونالد ترامپ در قبال مهاجران و پاسخ تند ترامپ به آن و تاثیر این مجادله در وضعیت رقبا در ایالت کارولینای جنوبی همچنان خبرساز است.

انتخابات مقدماتی روز شنبه، ۲۰ فوریه، در ایالت کارولینای جنوبی با رقابت شش نامزد باقی‌مانده جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، تد کروز، مارکو روبیو، بن کارسون، جان کی‌سیک و جب بوش برگزار خواهد شد.

در ایالت نوادا نیز هیلاری کلینتون و برنی سندرز کاندیداهای دموکرات با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، در روز شنبه، مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، در طرف جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ نسبت به دیگر نامزدها در کارولینای جنوبی همچنان جلوتر است.

با این حال، برخی نظرسنجی‌های چند روز گذشته حاکی است که فاصله او با تد کروز کم شده است.

بر پایه این گزارش، نظرسنجی شبکه فاکس نیوز نشان می دهد که ترامپ با فاصله ۱۳ درصد از سناتور تد کروز، نزدیک‌ترین رقبیش، جلوتر است.

از سوی دیگر، در نظرسنجی مشترکی که روز جمعه، ۳۰ بهمن، روزنامه وال استریت جورنال و شبکه خبری ان‌بی‌سی منتشر کردند، ترامپ در کارولینای جنوبی از ۲۸ درصد و تد کروز ۲۳ درصد حمایت رای‌دهندگان برخوردار است.

همزمان، برخی تحلیل‌گران معتقدند ممکن است پاسخ تند و صریح دونالد ترامپ به انتقاد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، از مواضع او باعث کمک به بالا رفتن درصد آرای او در روز شنبه در این ایالت شود.

پاپ فرانسیس روز جمعه در پایان سفرش به مکزیک به خبرنگاران گفت: «فردی که به جای پل کشیدن، تنها به فکر ساختن دیوار است، هر کجا که باشد، مسیحی نیست.»

دونالد ترامپ در واکنش، این گفته پاپ را به منزله زیر سوال بردن «ایمان فردی مسیحی» [خودش] دانست.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، اکثر رای‌دهندگان در کارولینای جنوبی از مسیحیان مومن پروتستان هستند که سخنان پاپ در مورد «ایمان» دونالد ترامپ به مذاق آنها خوش نیامده و می‌گویند که مسئله ایمان فرد به خود او مربوط می شود و نباید زیر سوال برود.

انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تاکنون در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر برگزار شده است.

در آیووا، تد کروز با ۲۸ درصد در مقابل ۲۴ درصد بر دونالد ترامپ پیروز شد. اما در نیوهمپشایر ترامپ با ۲۸ درصد اول، کی‌سیک با ۱۶ درصد دوم و کروز با ۱۲ درصد سوم شد.

خانم کلینتون تاکنون در اوهایو در مقابل برندی سندرز برنده شد، در حالی که در نیوهمپشایر رقابت را به او باخت.

این دو تا ساعاتی دیگر در ایالت نوادا به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر پایه نظرسنجی‌ها، هیلاری کلینتون در این ایالت حدود ۶۰ درصد و برنی سندرز از حدود ۳۲ درصد حمایت رای دهندگان دموکرات برخوردارند.

XS
SM
MD
LG