لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

اخراج دو دیپلمات‌ آمریکایی از مسکو «به تلافی رفتار غیردوستانه واشینگتن»


نمایی عمومی از ساختمان سفارت آمریکا در مسکو
نمایی عمومی از ساختمان سفارت آمریکا در مسکو

در پی اخراج دو دیپلمات روس از خاک آمریکا، روسیه نیز روز شنبه ۱۹ تیرماه، دو دیپلمات‌ آمریکایی را از خاک خود اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، روز شنبه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام، در واکنش به رفتار «غیردوستانه» واشینگتن، در اخراج دو دیپلمات روس از خاک آمریکا صورت گرفته است.

سرگئی ریابکوف، یکی از دیپلمات‌های آمریکایی اخراج‌شده را به درگیری با یک مأمور پلیس روس، مقابل سفارت آمریکا در مسکو متهم کرد و دیپلمات دیگر را نیز یکی از عوامل سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی آی اِی» معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزیر خارجه روسیه، این دو دیپلمات آمریکایی را «عنصر نامطلوب» نامیده است.

در بیانیه سرگئی ریابکوف آمده است: «امیدواریم که واشینگتن متوجه این رفتارهای تهاجمی ضد روسیه باشد. اگر آنان تصمیم بگیرند که به این مسیر ادامه دهند، بدون پاسخ نخواهد ماند».

وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۸ تیرماه، اعلام کرد که اواسط ماه گذشته میلادی، به دو دیپلمات‌ روس اطلاع داده شده که باید خاک آمریکا را ترک کنند.

نام این دو دیپلمات روس اعلام نشده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،‌ علت این اقدام واشینگتن را واکنش به حمله یک پلیس روس به یک دیپلمات آمریکایی در محوطه سفارت این کشور در مسکو عنوان کرد.

در همین حال، تلویزیون دولتی روسیه، روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه، فیلمی را که ظاهراً مربوط به دوربین‌های مداربسته محل حادثه بود، پخش کرد که نشان می‌داد یک نگهبان پلیس روسیه در ورودی سفارت آمریکا، با مردی درگیر شده بود.

مقام‌های روسیه، این فرد را مأمور مخفی «سی آی اِی» معرفی کرده‌اند که به گفته آنان، بدون ارائه کارت شناسایی، قصد داشت وارد سفارت آمریکا شود و به همین دلیل با مأمور پلیس روس درگیر شده است.

مسکو می‌گوید این مأمور پلیس، به وظیفه خود در قبال حفاظت از سفارت آمریکا عمل کرده است.

اما جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این درگیری، پس از آن رخ داده که دیپلمات آمریکایی مدارک شناسایی خود را به پلیس نشان داده است.

واشینگتن همچنین، از آنچه «آزار و اذیت و ارعاب دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنان در مسکو» خواند، ابراز نارضایتی کرد.

روابط آمریکا و روسیه، در پی بروز تنش در اوکراین و اعمال تحریم‌هایی علیه مسکو، طی سال‌های اخیر به سردی گراییده است.

XS
SM
MD
LG