لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

هشدار صلیب سرخ: احتمال آوارگی یک میلیون نفر از ساکنان موصل


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، با اشاره به احتمال تشدید درگیری‌ها بر سر شهر موصل عراق، نسبت به خطر آوارگی حدود یک میلیون نفر از ساکنان این شهر طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو هشدار داد.

به نوشته بیانیه این نهاد بین‌المللی که روز جمعه هشتم مرداد منتشر شد، این امر می‌تواند به یک «مشکل بزرگ انسانی» برای عراق تبدیل شود.

رابرت ماردینی، مدیر خاورمیانه این نهاد امدادرسان بین‌المللی، وضعیت موصل را «غیرقابل پیش‌بینی» توصیف کرد و گفت که احتمالاً در هفته‌های آینده، صدها هزار نفر در پی یافتن پناهگاه و کمک‌های اضطراری، در این منطقه آواره خواهند شد.

درگیری میان نیروهای دولتی عراق با شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» بر سر بازپس‌گیری شهر موصل در شمال عراق طی ماه‌های گذشته، بالا گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت ماردینی، جمعیت موصل را هم‌اکنون بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌است که به گفته وی، به دلیل تصرف این شهر توسط گروه «حکومت اسلامی» (داعش) و تشدید جنگ در این منطقه، تحت فشار قرار دارند.

سازمان ملل متحد، پیشتر، هشدار داده بود که عملیات کمک‌رسانی به ساکنان شهر موصل، «گسترده‌ترین» عملیات امدادی در جهان، در سال جاری خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، همچنین اعلام کرده‌است که هم‌اکنون بیش از سه میلیون نفر از شهروندان عراق، در داخل این کشور آواره شده‌اند و ۱۰ میلیون نفر نیز به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد بین‌المللی می‌گوید برای اجرای طرح‌های خود در عراق، به ۱۷ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

عراق در حال حاضر در رده سوم فهرست کشورهایی است که بیشترین کمک را از صلیب سرخ جهانی دریافت می‌کنند.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) از سال ۲۰۱۴ میلادی (دوسال پیش) مناطقی در شمال و غرب عراق، از جمله شهر موصل را به تصرف خود درآورده‌است.

خالد عبیدی، وزیر دفاع عراق می‌گوید عملیات موصل، به همکاری و هماهنگی گروه‌های متحد دولت مرکزی و پیش‌مرگ‌های کرد آن کشور نیاز دارد.

هنوز مشخص نیست عملیات نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف به رهبری آمریکا، برای عقب راندن شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» از موصل در چه زمانی آغاز خواهد شد.

نیروهای دولتی عراق با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، حدود یک ماه پیش موفق شدند شهر فلوجه را از گروه داعش بازپس بگیرند.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، گفته بود که پس از بازپس‌گیری فلوجه از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»، راه، برای پیشروی نیروهای دولتی به سمت شهر موصل، پایگاه اصلی این گروه در عراق، هموار خواهد شد.

ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، ۲۴ تیر ماه به خبرگزاری رویترز گفت احتمالا درخواست خواهد کرد که شمار بیشتری از سربازان آمریکایی به عراق اعزام شوند.

او درباره شمار دقیق این افراد و زمان ارائه چنین درخواستی جزئیاتی اعلام نکرده و گفته است که گفت‌وگو در این مورد در بین سران ارتش انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG