لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

مسئله افزایش کرایه تاکسی‌ها بابت روشن کردن کولر خودرو در تهران


در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست برخی از رانندگان تاکسی برای کرایه اضافی بابت روشن‌کردن کولر خودرو، شهرداری تهران، روز شنبه نهم مردادماه، هرگونه افزایش کرایه تاکسی بابت استفاده از کولر را «غیرمجاز» خواند و اعلام کرد که با رانندگان متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مازیار حسینی، معاون شهرداری تهران، با بیان اینکه کرایه مصوب شورای اسلامی شهر تهران، بر مبنای استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تصویب شده‌است، دریافت کرایه اضافی از شهروندان را «غیرقانونی» اعلام کرد.

وی، سازمان تاکسیرانی را مسئول پیگیری چنین تخلفاتی معرفی کرد اما در ادامه گفت: «تاکسی‌های بی‌شماری در شهر تهران تردد می‌کنند که به دلیل فرسودگی و عدم کشش موتور خودرو، نمی‌توانند در دمای بالای هوا یا شیب‌های تند معابر پایتخت، از کولر استفاده کنند».

در پی افزایش دمای هوا در شهر تهران، طی هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی منتشر شده‌است مبنی بر اینکه برخی از رانندگان تاکسی از روشن‌کردن کولر خودرو، خودداری کرده یا برای استفاده از آن، کرایه بیشتری از مسافران درخواست کرده‌اند.

محسن سرخو، عضو و رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز، اخذ کرایه بیشتر از سوی رانندگان تاکسی، بابت روشن‌کردن کولر خودرو را «خلاف قانون» خوانده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی روز سوم مردادماه، در این‌باره گفته بود: «راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو را به شکل مطلوب و بنا به درخواست مسافران، در اختیارشان قرار دهد».

اما مسعود طبیبی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایران، با انتقاد از نحوه تعیین کرایه‌ها، می‌گوید: «اعضای شوراهای اسلامی شهرها، براساس درصدی مشخص، سالیانه نرخ کرایه‌ها را تعیین می‌کنند و توجه چندانی به معیشت رانندگان تاکسی ندارند».

با این حال، وی روز شنبه، از همه رانندگان تاکسی درخواست کرد که به منظور رعایت حال مسافران، از سیستم خنک‌کننده خودرو استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری ایران، با اشاره به اینکه استفاده از کولر خودرو، مصرف بنزین را افزایش می‌دهد، به رانندگان تاکسی اطمینان داد که پیگیر حقوق آنان نیز باشد.

مازیار حسینی، معاون شهردار تهران، روز شنبه در ادامه اظهاراتش در این‌باره، با تأکید بر اینکه در ناوگان ریلی و اتوبوس‌های تندرو همه کولرها روشن است، افزود: «در سایر خطوط نیز آن دسته از اتوبوس‌هایی که کولر داشته باشند، موظف به استفاده از آن هستند، اما در برخی از اتوبوس‌ها به دلیل فرسودگی، کلاً امکان نصب و استفاده از کولر نیست».

شورای شهر تهران، اسفند ماه گذشته، از افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در تهران خبر داده و علت این افزایش را «قطع مقطعی بیمه تاکسیرانان، نرخ تورم و حذف بنزین سهمیه‌ای» عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG