لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

می‌کشمت به نام خدا؛ ۱۳۶۷


گورستان خاوران، اجساد کشته شدگان ۶۷ در آنچه «گورهای دسته جمعی» توصیف شده است
گورستان خاوران، اجساد کشته شدگان ۶۷ در آنچه «گورهای دسته جمعی» توصیف شده است

این ها محاربند، رحم نکنید؛ والسلام... تابستان ۱۳۶۷ با حکم کوتاهی به این مضمون، ممهور به مُهر آیت الله روح الله خمینی تبدیل به یکی از فصول خاکستری در کارنامه حقوق بشری ایران شد. کمیته سه نفره ای که با استناد به این حکم، به شکل فراقانونی، صدها و شاید هزاران زندانی سیاسی را – عمدتا از مجاهدین و گروه های چپ – پای چوبه دار و مقابل جوخه آتش فرستاد، حالا چند هفته ای است پس از گذشت حدود سه دهه به تیترهای خبری بازگشته است.

انتشار فایل صوتی دیدار آیت الله حسینعلی منتظری با سه عضو این کمیته و اعتراض شدیدش به اعدام ها واکنش های گسترده و متفاوتی را به دنبال داشته است؛ فایلی که در آن قائم مقام رهبر وقت ایران اعضای کمیته سه نفره را «جنایتکاران تاریخ» می خواند.

اما امروز، نزدیک به سی سال بعد، پاسخ این – به تعبیر آقای منتظری –«جنایتکاران تاریخ»، قاطع، صریح و روشن است. مصطفی پورمحمدی عضو کمیته سه نفره اعدام ها و وزیر دادگستری فعلی می گوید: «به اجرای حکم خدا افتخار می کنم».

ساعت ششم - می‌کشمت به نام خدا؛ ۱۳۶۷
please wait

No media source currently available

0:00 0:53:57 0:00
لینک مستقیم

تقی رحمانی یکی از فعالان سیاسی است که همزمان با اعدام ها، در آن تابستان پرحادثه در زندان اوین محبوس بود. او این هفته در کنار مخاطبان رادیو فردا میهمان برنامه ساعت ششم بود تا از حادثه ای بگوییم که نماینده تام الاختیار رهبر وقت، «بزرگ ترین جنایت» حکومت می دانستش.

XS
SM
MD
LG