لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

سنی‌ها چقدر حق دارند؟


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است

آمارهای رسمی می‌گويد که هشت درصد جمعيت ايران هستند؛ بزرگ‌ترين اقليت مذهبی کشور، که به گفته بسياری، از برخی حقوق خود محروم مانده‌اند.

در روزهای گذشته، خبرهای ضدونقيضی درباره «تخريب» يا «اصلاح» يک نمازخانه متعلق به اهل سنت در تهران، بار ديگر مسئله حقوق سنی‌ها در ایران را در معرض بحث قرار داده است.

ساعت ششم - سنی‌ها چقدر حق دارند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:52:27 0:00
لینک مستقیم

برخی منابع و وبسايت‌ها مانند «سنی آنلاين» خبر داده‌اند که صبح چهارشنبه، هفتم مرداد، نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران «توسط نيروهای شهرداری» و با «پشتيبانی نيروهای انتظامی و امنيتی تخريب» شد؛ خبری که واکنش اعتراضی و گلايه آميز مولوی عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان را به دنبال داشت.

به گفته او، «عدم تحمل يک نمازخانه معمولی و تخريب آن در شهری ‌که اجازه ساخت مسجد به شهروندان اهل‌سنت داده نمی‌شود و مطالبه سی‌وهفت ساله آنها پس از پيروزی انقلاب اسلامی ناکام مانده است، تنها جريحه‌دار نمودن احساسات جامعه اهل‌ سنت ايران نيست، بلکه احساسات مسلمانان جهان را نيز جريحه‌دار می‌نمايد».

در همين حال اما، شمار ديگری از منابع خبری از جمله خبرگزاری مهر نوشته‌اند که «تخلفات متعدد» از جمله «تغيير کاربری» در ساختمان اين نمازخانه باعث شد تا شهرداری تهران پس از ارسال «اخطاريه‌های متعدد»، درصدد «اصلاح» آن برآيد.

به نوشته مهر، «اخطاريه‌های متعدد نسبت به اصلاح اين تخلفات و لزوم بازگرداندن کاربری‌ها به حالت گذشته از سال ۱۳۸۹ تاکنون و طی چند نوبت به مالک ساختمان ابلاغ شده بود» و اين که شهرداری در نهايت «طبق مقررات و بدون هيچ‌گونه وارد شدن آسيب و صدمه‌ به وسايل و بنای اصلی ساختمان، اقدام به رفع تخلفات و بازگرداندن کاربری مکان مذکور به حالت سابق کرد».

اين هفته در کنار مخاطبان راديو فردا، مجيد محمدی جامعه شناس و پژوهشگر سياسی از آمريکا ميهمان برنامه ساعت ششم بود تا درباره حقوق سنی‌ها در ايران به بحث بنشينيم.

XS
SM
MD
LG