لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

دورنمای تنش میان تهران و ریاض


هرچند اصطکاک بین تهران و ریاض پدیده تازه‌ای نیست و سابقه آن به چند دهه می‌رسد، اما طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، این اصطکاک‌ها با شتاب بیشتری در جریان بوده و درگیری کلامی بین دو کشور، به شکلی کم سابقه استمرار داشته است.

این لرزه‌های دیپلماتیک، بعد از حمله ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض، به حوثی‌های شیعه در یمن که مورد حمایت ایران هستند، آهنگ پرشتابی گرفته است تا جایی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اظهار نظری بی‌سابقه و عریان گفت: «قطعا بينی سعودی‌ها به خاک ماليده خواهد شد».

از سوی دیگر، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی هم از دیگر کشورهای عرب خلیج فارس – بدون نام بردن از ایران – خواسته است تا با «تهدید خارجی که می‌خواهد بر منطقه تسلط پیدا کند» مقابله کنند.

ساعت ششم: دورنمای تنش تهران - ریاض
please wait

No media source currently available

0:00 0:54:49 0:00
لینک مستقیم

این رویارویی دیپلماتیک تا کجا پیش می‌رود؟ ایران باید در ارتباط با عربستان چه سیاستی اتخاذ کند؟ توافق هسته‌ای و نزدیکی احتمالی ایران با قدرت‌های جهانی، و به ویژه آمریکا، می‌تواند چه تاثیری بر توازن فعلی قدرت در منطقه داشته باشد؟

هوشنگ حسن‌یاری استاد روابط استراتژیک که در حال حاضر در مسقط، پایتخت عمان، به سر می‌برد در کنار مخاطبان رادیو فردا، میهمان این هفته برنامه «ساعت ششم» بود.

XS
SM
MD
LG