لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

محمود عباس: بریتانیا باید بابت بیانیه بالفور از فلسطینیان عذرخواهی کند


رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنجشنبه اول مهر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از بریتانیا خواست به دلیل «بیانیه بالفور» که آن را زمینه‌ای برای تشکیل کشور اسرائیل دانست، از فلسطینیان عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس «بیانیه بالفور» را بیانیه‌ای «بدنام» خواند و تأکید کرد که این بیانیه به فجایع، بدبختی و بی‌عدالتی در حق فلسطینیان منجر شده است.

او از بریتانیا خواست که در آستانه یک‌صدمین سالگرد صدور این بیانیه، مسئولیت تبعات اقدام خود را برعهده بگیرد و افزود: «بریتانیا برای رفع پیامدهای این اقدام خود حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد».

«بیانیه بالفور» نامه‌ای است که در دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی (۹۹ سال پیش) توسط آرتورجیمز بالفور وزیر وقت خارجه بریتانیا خطاب به والتر روتشیلد سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد.

وزیر وقت خارجه بریتانیا در این نامه به یهودیان وعده داده بود که دولت بریتانیا به آنها کمک می‌کند تا آن‌طور که در متن نامه آمده، در فلسطین، صاحب یک «خانه ملی» شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ محمود عباس در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین از همه کشورها خواست که فلسطین را به رسمیت بشناسند و گفت: «افرادی که برای پایان مناقشه میان اسرائیل و فلسطین، به راه‌حل دو دولت باور دارند، پس باید هر دو کشور را به رسمیت بشناسند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمود عباس سال ۲۰۱۷ میلادی را «سال بین‌المللی برای پایان‌دادن به اشغال اراضی فلسطین توسط اسرائیل» نامید.

محمود عباس در ادامه با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی رود اردن، گفت: «این شهرک‌سازی‌ها از هر نظر غیرقانونی است و هرگونه امیدی برای یافتن راه‌حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطین را از بین برده است».

اسرائیل اخیراً شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن را از سر گرفته است. دولت آمریکا ماه گذشته میلادی با ابراز نگرانی از این اقدام اعلام کرد که اسرائیل ساخت ۴۶۳ واحد مسکونی برای یهودیان را در این منطقه تأیید کرده است.

همزمان به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از محمود عباس دعوت کرد که به کنست، پارلمان اسرائیل برود و در آن جا صحبت کند.

وی در عین حال اعلام آمادگی کرد که در پارلمان فلسطینی در شهر رام‌الله سخنرانی کند.

او برای مذاکره درباره وضعیت نهایی اعلام آمادگی کرد اما در عین حال گفت که «درباره حق وجود یک دولت یهودی (اسرائیل) هرگز مذاکره نخواهد کرد».

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که حل این مناقشه، به بهبود روابط اسرائیل با همسایگانش در خاورمیانه منجر شود.

آخرین دور مذاکرات میان مقام‌های اسرائیل و فلسطینی در سال ۲۰۱۴ میلادی (دوسال پیش) با شکست مواجه شد و از آن زمان متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG