لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

هشدار عفو بین‌الملل در مورد وضعیت شهروند لبنانی زندانی در ایران


سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۲۶ شهریورماه، با انتشار بیانیه‌ای در مورد وضعیت سلامت نزار ذکا، شهروند لبنانی زندانی در ایران، هشدار داده و خواستار دسترسی او به امکانات درمانی شد.

در این بیانیه آمده است در صورتی که این شهروند لبنانی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار نگیرد، وضعیت جسمی‌اش رو به وخامت می‌رود.

عفو بین‌الملل می‌گوید که نزار ذکا از درد شدید کمر و ناراحتی گوارشی رنج می‌برد، و به گفته خانواده‌اش بسیار ضعیف شده و کاهش وزن قابل توجهی داشته است.

این شهروند لبنانی روز ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۴ توسط مأموران امنیتی در تهران بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، نزار ذکا به «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» متهم شده است و اولین جلسه محاکمه وی ماه گذشته میلادی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

خانواده آقای ذکا این اتهام را رد کرده و می‌گویند او هیچ‌ گونه ارتباطی با نهادهای نظامی یا اطلاعاتی نداشته است.

مقام‌های لبنان تاکنون واکنشی به بازداشت و اتهام نزار ذکا نشان نداده‌اند.

عفو بین‌الملل با انتقاد از روند دادرسی نزار ذکا تأکید کرد که او «از حق برخورداری از محاکمه‌ای عادلانه محروم شده است.»

بر اساس این گزارش، نزار ذکا تا پنج ماه پیش از حق تماس با وکیل مدافع خود محروم بوده و مقام‌های قضایی ایران هنوز به وکیل مدافع او اجازه دسترسی کامل به پرونده موکلش را نداده‌اند.

نزار ذکا علاوه بر تابعیت لبنانی اقامت آمریکا را نیز دارد و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

رسانه‌های ایران روز ۱۲ آبان‌ماه سال گذشته از بازداشت او خبر دادند.

پیش از آن هم خبرهایی مبنی بر ناپدید شدن این شهروند لبنانی پس از حضورش در کنفرانسی مربوط به فناوری اطلاعات در تهران در ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۴ منتشر و گفته شد که او به دعوت شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغال‌زایی» به تهران رفته بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اواخر اردیبهشت‌ماه گذشته در گزارشی نزار ذکا را مدیر یک مؤسسه غیرانتفاعی با نام «ایجما ۳» معرفی کرده و نوشت که این مؤسسه برای طرح‌های مربوط به کشورهای خاورمیانه، در مجموع ۷۳۰ هزار دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.

این خبرگزاری در گزارش خود توضیحی نداد که این طرح‌ها مربوط به ایران نیز بوده است یا خیر.

با این حال، هواداران نزار ذکا پیشتر در نامه‌ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا ضمن درخواست از دولت آمریکا برای تلاش جهت آزادی او نوشته‌ بودند که «نزار ذکا با آگاهی و تأیید وزارت خارجه آمریکا به ایران سفر کرده و هزینه سفر او از محل کمک‌های مالی آمریکا تأمین شده است.»

طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی، هما هودفر شهروند ایرانی- کانادایی، رضا شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی و سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی چند تن از این افرادند.

XS
SM
MD
LG