لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

واکنش منفی چین به تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای نصب سیستم ضدموشکی


روزنامه «خلق چین»، نشریه رسمی حزب حاکم چین، روز شنبه، دهم مهرماه، در گزارشی با اشاره به تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه دفاع موشکی پیشرفته (تاد) برای مقابله با تهدید کره شمالی، از اقدام متقابل و «تلافی‌جویانه» پکن در این باره خبر داد.

به گزارش نشریه بریتانیایی گاردین، وزارت دفاع چین اعلام کرده است که در قبال نصب سیستم پیشرفته ضد موشکی توسط آمریکا در کره جنوبی، به اقدام متقابل متوسل خواهد شد، اما درباره جزئیات این اقدام توضیحی نداده است.

روزنامه «خلق چین» در گزارش خود نوشت: «چین نمی‌تواند نسبت به مسائل امنیتی خود بی‌تفاوت باشد و اگر آمریکا و کره جنوبی به منافع امنیتی استراتژیک کشورهای منطقه از جمله چین آسیب برسانند، بهای آن را خواهند پرداخت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کرده است که نصب یک رادار قدرتمند در کره جنوبی، می‌تواند «تهدیدی جدی» برای امنیت استراتژیک این منطقه باشد و امنیت چین را نیز به خطر می‌اندازد.

آمریکا و کره جنوبی در ماه ژوئیه (سه ماه پیش) بر سر استقرار سیستم ضد موشکی پیشرفته «تاد» (THAAD) در خاک کره جنوبی توافق کردند.

وزارت دفاع کره جنوبی روز ۱۸ تیرماه اعلام کرده بود که تصمیم نهایی برای نصب سپر ضد موشکی «تاد» گرفته شده و هدف از آن تقویت توانایی متحدان در برابر «تهدیدهای اتمی رو به‌ افزایش» کره شمالی ا‌ست.

سامانه ضد موشکی «تاد» سپری علیه موشک‌های بالیستیک است که هر واحد آن بیش از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت دارد. این سامانه قادر است موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد یا میان‌برد را در فاز نهایی پرتاب ساقط کند.

پکن تاکنون بارها بر لزوم از سرگیری مذاکرات با پیونگ‌یانگ بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تأکید کرده است و می‌گوید اعمال تحریم‌ راه‌ حل نهایی نیست.

در پی انجام پنجمین آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی در ماه گذشته، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در پی اعمال تحریم‌های شدید علیه پیونگ یانگ هستند.

کره شمالی روز ۱۹ شهریورماه اعلام کرد که پنجمین آزمایش هسته‌ای خود با کارکرد نظامی را «موفقیت» انجام داده است.

بزرگی این انفجار هسته‌ای، دو سوم انفجار بمب اتمی در هیروشیما برآورد می‌شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۱۹ شهریورماه، در نشستی اضطراری به منظور بررسی آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی، درباره اعمال تحریم‌هایی جدید علیه پیونگ یانگ توافق کردند.

شمار تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی، از زمانی که دست به انجام اولین آزمایش هسته‌ای در سال ۲۰۰۶ میلادی زد، به پنج مورد می‌رسد.

پیونگ‌یانگ، به ویژه از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، ده‌ها مورد آزمایش موشک‌ بالیستیک نیز انجام داده است که به گفته رهبران جهان، قطعنامه‌های بین‌المللی شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند.

XS
SM
MD
LG